MIESZKANIA, PETYCJE I SKARGA
W piątek (30 sierpnia) odbyła się V sesja Rady Miasta Ustroń kadencji 2024-2029. Obrady prowadziła przewodnicząca RMU Adriana Kwapisz-Pietrzyk, obecni byli wszyscy radni, łącznie z nowo wybranym radnym Wojciechem Chybiorzem, któremu przewodniczący Miejskiej Komisji Wyborczej Paweł Matuszka wręczył zaświadczenie o wyborze.
Radnemu z Manhatanu gratulował burmistrz Paweł Sztefek – radny z tego okręgu w poprzedniej kadencji i wybrany w wyborach samorządowych w kwietniu tego roku. Po wyborze na stanowisko burmistrza, musiał zrezygnować z mandatu radnego, stąd powtórzenie wyborów na osiedlu. Od tego momentu ustrońska Rada Miasta będzie pracować w komplecie, czyli w składzie 15-osobowym.
Sylwia Moskal – kierownik Centrum Usług Wspólnych – jednostki zarządzającej placówkami oświatowymi w mieście przedstawiła informację o przygotowaniu przedszkoli i szkół do nowego roku szkolnego. Kierownik Moskal omówiła m.in. ubiegłoroczne remonty przeprowadzone przez miasto oraz remonty wykonane w ramach budżetów placówek. Wymieniła też wakaty w poszczególnych placówkach.
Fragmenty tej informacji zamieściliśmy w poprzednim numerze. Pełne materiały z CUW, tak samo jak dotyczące tematów omówionych poniżej można znaleźć na stronie internetowej www.ustron.esesja.pl
Naczelnik Wydziału Mieszkaniowego Urzędu Miasta Teresa Bury przedstawiła skrót informacji o stanie zasobów mieszkaniowych miasta. Wynika z niej, że aktualnie w zasobach mieszkaniowych Miasta Ustroń znajduje się 18 budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których jest 208 lokali mieszkalnych oraz 3 lokale wynajęte w budynku Spółdzielni Mieszkaniowej „Zacisze”. Łącznie Miasto dysponuje 211 lokalami mieszkalnymi. Stan zasobów mieszkaniowych jest zadowalający, niektóre budynki są jednak w złym stanie i o niskim standardzie. Największym problemem, związanym bezpośrednio z wiekiem budynków i stosowanymi przy ich budowie technologiami jest zawilgocenie budynków i lokali, również powodowane przez niewłaściwą eksploatację przez najemców. – czytamy w informacji.
W przygotowanej przez naczelnik Bury ilustrowanej zdjęciami informacji wymienione są budynki: przy ul. Chabrów 12 (Polana) wybudowany w latach 70. XX wieku z 18 lokalami (stan techniczny dobry); przy ul. Cieszyńskiej V i VII z lat 50. XX wieku z 18 i z 20 lokalami (stan dobry); przy ul. Daszyńskiego 52 z lat 80. XIX w. z 18 lokalami (stan dostateczny,
do kapitalnego remontu), przy ul. Daszyńskiego 54 z lat 80. XIX w. z 17 lokalami (po kapitalnym remoncie zakończonym w I połowie 2023 r.), przy ul. Daszyńskiego 64 c z 9 lokalami (kupiony przez miasto w 2009 r., stan dobry, po kapitalnym remoncie), przy ul. Granicznej 25 z 4 lokalami (kupiony w 2002 r., stan dobry), przy ul. Konopnickiej 20 z lat 30. XX w., który obecnie stoi pusty i jest przeznaczony do kapitalnego remontu, przy ul. Konopnickiej 38 z lat 30. XX w. z 19 lokalami socjalnymi, ogrzewany piecami kaflowymi,
z WC na korytarzu i łazienką w piwnicy (stan dobry), przy ul. Kuźniczej 5 z lat 60. XX w. z 17 lokalami – pojedynczymi izbami mieszkalnymi ze wspólnymi węzłami sanitarnymi, łaźniami tylko z zimną wodą, ogrzewany piecami kaflowymi (stan dostateczny), przy ul. Łącznej 58 z lat 30. XX w. z 2 lokalami (stan dobry), przy ul. Lipowskiej 127 – budynek Przedszkola nr 5 z 2 lokalami, przy ul. 9 Listopada 13 z lat 90. XIX w. z 5 lokalami (stan dobry), przy ul. 3 Maja 16 z 24 lokalami, ogrzewanymi piecami kaflowymi lub kominkami, w niektórych są łazienki, w części zamontowano kabiny prysznicowe, toalety na korytarzu (stan dostateczny), przy ul. 3 Maja 68, w którym mieści się Oddział Muzeum Ustrońskiego „Zbiory Marii Skalickiej”, został podarowany miastu w 1985 roku z 1 lokalem mieszkalnym i 1 użytkowym (w 2011 r. remont kapitalny, stan dobry), przy ul. Papiernia 4 z lat 60. XIX w. z 5 lokalami, ogrzewanymi piecami lub kominkami, brak wody sieciowej, pobór ze studni, jest projekt na podłączenie do miejskiej sieci wodociągowej (stan dobry), przy ul. Wantuły w budynku SM „Zacisze”, w którym w 2005 r. zaadaptowano pomieszczenia przyziemia na 3 lokale socjalne, wspólna łazienka, toalety na korytarzu, przy ul. Krótkiej 11 z 1 lokalem, zakupiony przez miasto w 2014 r., w 2017 termomodernizacja dachu, konieczna termomodernizacja ścian (stan dobry), przy ul. Kościelnej 23 wybudowany przez miasto i oddany do użytku w 2018 r., z 24 lokalami (stan bardzo dobry). Informacja z Wydziału Mieszkaniowego kończy się podsumowaniem: Budynki przy ul.: Daszyńskiego 52, Konopnickiej 38, 3 Maja 16, Kuźniczej 5 wymagają kompleksowej modernizacji polegającej na zmianie sposobu ogrzewania, wykonaniu łazienek, wymiany stropów, wymiany pokrycia dachów, ocieplenia, co wiąże się z koniecznością opuszczenia lokali przez najemców, a co za tym idzie budową nowych obiektów, do których można by było przekwaterować mieszkańców z przeznaczonych do modernizacji budynków. Zasadnym więc byłoby zagwarantowanie w budżecie miasta na rok 2025 chociażby środków na wykonanie projektów budynków, a w latach następnych pozyskanie środków na ich budowę Na liście osób oczekujących na lokale z mieszkaniowego zasobu Miasta Ustroń oczekuje około 50 rodzin.
Zastępca naczelnika Wydziału Architektury i Gospodarki Gruntami Andrzej Gala w kilku zdaniach streścił informację o zasobach nieruchomości należących do miasta, a następnie o zarządzanych przez siebie spółkach miejskich mówili prezesi – Sebastian Płonka o Towarzystwie Budownictwa Społecznego i Krystian Wałach o Przedsiębiorstwie Komunalnym.
Radni głosowali nad uchwałami. W pierwszej kolejności uznali, że petycja w sprawie wznowienia programu zaopatrzenia mieszkańców w kompostowniki i zwiększenia ulg dla ich posiadaczy nie zasługuje na uwzględnienie, a przyczyny podano w uzasadnieniu. Czytamy w nim, że powtórzenie programu z przyczyn ekonomicznych jest niemożliwe, choć należy rozważyć, czy w przyszłorocznym budżecie nie zagwarantować na to środków. Obecnie obowiązuje ulga w wys. 1 zł od osoby miesięcznie dla mieszkańców domów z kompostownikami, a podwyższenie tej ulgi wymaga dodatkowych analiz. Jeśli chodzi o petycję dotyczącą umieszczenia tabliczek z kodem QR na grobach zasłużonych ustroniaków, to uznano, że rozwiązanie byłoby nazbyt innowacyjne, praktycznie nie występujące na terenie Polski, a przez to mogłoby być odebrane jako ingerowanie w kulturę cmentarzy i żałoby. Samo zaś używanie telefonów komórkowych mogłoby być odebrane jako naruszanie spokoju zmarłych. Stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, do której wpłynęły pisma na temat petycji przedstawiła przewodnicząca Komisji Wiktoria Herczyk, a radni jednogłośnie opowiedzieli się za uznaniem obydwóch petycji za niezasługujące na uwzględnienie. Komisja debatowała też nad skargą Marcina Janika na działalność Burmistrza Miasta Ustroń, zawierającą zarzuty o nienależytym wykonaniu zadań, przekroczeniu uprawnień, niedopełnieniu obowiązku i działaniu na szkodę interesu publicznego w związku z rozwiązaniem stosunku pracy z dotychczasowym sekretarzem miasta Ireneuszem Stańkiem i zwolnienie go z obowiązku świadczenia pracy oraz nawiązanie stosunku pracy z aktualną sekretarz Magdaleną Fober w czasie tego zwolnienia poza procedurami otwartego i konkurencyjnego naboru. Na sesję przygotowany został projekt uchwały w sprawie uznania skargi za bezzasadną z obszernym uzasadnieniem, a Komisja Petycji zaopiniowała pozytywnie ten projekt. Za głosowali radni: Szymon Górniok, Wiktoria Herczyk, Adriana Kwapisz-Pietrzyk, Beata Niewiadomska, Krzysztof Pokorny, Damian Ryszawy, Artur Steczkiewicz. Przeciw głosowali: Wojciech Chybiorz, Sławomir Haratyk, Artur Kluz, Michał Kubok, Małgorzata Madzia, Bożena Piwowar, Paweł Waszek, Karina Wowry, wobec czego Rada Miasta nie uznała skargi za bezzasadną.
Radni jednogłośnie podjęli uchwały o zmianach w budżecie na rok 2024 i w Wieloletniej Prognozie Finansowej, których projekty przedstawiła skarbnik miasta Agata Markiewicz. Plan dochodów zwiększono o kwotę ponad 158 tys. zł, a wydatków o kwotę ponad 413,5 tys. zł, które zostaną przeznaczone m.in. na remonty i bieżące utrzymanie dróg – 80 tys. zł, zapewnienie pieniędzy na remont budynku biblioteki (Rynek 4), remonty mieszkań, umundurowanie strażaków OSP, a także na utworzenie punktu zespołu Ratownictwa Medycznego celem przystosowania miejsca na terenie OSP Centrum do postoju karetki i dofinansowanie rozbudowy kanalizacji przy ul. Folwarcznej. Zmniejsza się plan wydatków na zakup samochodu dla OSP Nierodzim z powodu nie uzyskania dofinansowania, także wydatki na oprogramowanie komputerowe dla Urzędu Miasta (ok. 100 tys. zł) oraz na monitoring z powodu uzyskanych oszczędności oraz z racji niezrealizowania projektów (70 tys. zł), na oświetlenie uliczne (ok. 60 tys. zł). Dokonano przeniesienie wydatków z modernizacji fontanny w Parku Lazarów na klimatyzację w Pijalni Wód na Zawodziu, z zakupu samochodu dla OSP na zakup samochodu dla cieszyńskiej policji kryminalnej, z budowy sieci sanitariatów na dofinansowanie kanalizacji na ul. Bernadka, Krzywianiec, Przetnica.
KOMISJE RADY MIASTA USTROŃ
AKTUALIZACJA PO WYBORACH UZUPEŁNIAJĄCYCH
KOMISJA REWIZYJNA
– przewodnicząca Bożena Piwowar, członkowie: Szymon Górniok, Sławomir Haratyk, Beata Niewiadomska, Krzysztof Pokorny.
KOMISJA SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI
– przewodnicząca Wiktoria Herczyk, członkowie: Sławomir Haratyk, Artur Kluz, Beata Niewiadomska, Damian Ryszawy, Artur Steczkiewicz, Paweł Waszek.
KOMISJA BUDŻETU I PRZESTRZEGANIA PRAWA
– przewodniczący Michał Kubok, członkowie: Wojciech Chybiorz, Bożena Piwowar, Adriana Kwapisz-Pietrzyk, Beata Niewiadomska, Damian Ryszawy.
KOMISJA INFRASTRUKTURY
– przewodniczący Damian Ryszawy, członkowie: Adriana Kwapisz- Pietrzyk, Artur Steczkiewicz, Paweł Waszek, Karina Wowry.
KOMISJA PROMOCJI, KULTURY I SPORTU
– przewodniczący Artur Steczkiewicz, członkowie: Szymon Górniok, Wiktoria Herczyk, Artur Kluz, Karina Wowry.
KOMISJA OŚWIATY I RODZINY
– przewodniczący Krzysztof Pokorny, członkowie: Wojciech Chybiorz, Sławomir Haratyk, Artur Kluz, Małgorzata Madzia.
KOMISJA ŚRODOWISKA
– przewodniczący Paweł Waszek, członkowie: Wiktoria Herczyk, Michał Kubok, Małgorzata Madzia.
MIEJSKIE GRUNTY
Radni jednogłośnie podjęli uchwałę intencyjną w sprawie kontynuacji rozbudowy ekranów akustycznych w granicach administracyjnych Miasta Ustroń.
Czytamy w niej m.in.: „Kierując się dobrem, zdrowiem i komfortem mieszkańców Miasta Ustroń oraz odwiedzających Miasta Ustroń i Wisłę turystów, wczasowiczów i kuracjuszy, mając na względzie potrzebę ochrony środowiska i zapobiegania szkodliwym skutkom hałasu Rada Miasta Ustroń uchwala: 1. Postanawia wystąpić do Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach z apelem o: a) kontynuację rozbudowy ekranów akustycznych w granicach administracyjnych Miasta Ustroń, ze szczególnym uwzględnieniem drogi wojewódzkiej nr 941 na w dzielnicy Hermanice na wysokości ul. Beskidzkiej oraz dzielnicy Polana; b) wymianę ekranów akustycznych na wysokości Kolei Linowej Czantoria na ekrany przeźroczyste.”
Podczas sierpniowej sesji można się było dowiedzieć, że miasto jest właścicielem 2382 działek, grunty tworzące zasób gminy zajmują powierzchnię ok. 215 hektarów. Są to grunty m.in. pod drogami, zabudowane budynkami mieszkalnymi, użytkowymi, sportowymi, budynkami placówek kultury, przedszkoli, szkół, niezabudowane tereny rekreacyjne, zieleńce, pobocza dróg, nieużytki, parki, tereny leśne oraz grunty w użytkowaniu wieczystym, będące własnością skarbu państwa o pow. ok. 1,5 ha. Nieruchomości o największej powierzchni: działka przy ul. Wczasowej o pow. ponad 2,5 ha, działka przy ul. Turystycznej pow. ok. 4 ha, działka przy Alei Legionów o pow. ponad 2 ha, działka przy ul. Tartacznej o pow. ponad 1 ha. Większość gruntów, ok. 75% objęta jest planami zagospodarowania przestrzennego. Informację przygotował Wydział Architektury i Gospodarki Gruntami Urzędu Miasta, a przedstawił ją zastępca naczelnika Andrzej Gala. Szczegółowa informacja o należących do miasta nieruchomościach z numerami działek,
powierzchniami, lokalizacjami na stronie internetowej ustron.esesja.pl
Prezes Sebastian Płonka przedstawił informację o działalności miejskiej spółki Towarzystwo Budownictwa Społecznego sp. z o.o. Na wstępie powiedział:
– Spółka pełni rolę właściciela, administratora i zarządcy nieruchomości przy ul. Kościelnej, przy ul. Fabrycznej i przy ul. Dworcowej, czyli trzech osiedli, łącznie 152 lokale. Dodatkowo posiada 10 lokali przekazanych aportem przez gminę Ustroń. Spółka w ubiegłym roku osiągnęła wynik finansowy dodatni, zysk w wysokości blisko 378 tys. zł. Te środki są zakumulowane na rachunku bankowym w formie lokaty z przeznaczeniem na wkład własny w przypadku finansowania remontów, które czekają nas na ul. Fabrycznej i na ul. Dworcowej.
Dalej prezes Płonka mówił, że w ubiegłym roku na os. 700-lecia wyremontowanych zostało 8 balkonów, instalacja ciepłej wody użytkowej, drzwi do wiatrołapów we wszystkich 10 klatkach. Na osiedlu przy ul. Dworcowej została wybudowana nowa wiata śmietnikowa, teren osiedla został ogrodzony, przy wjeździe na parking zamontowano rogatkę, kontynuowana jest wymiana dwufunkcyjnych pieców wraz z frezowaniem kominów. W ubiegłym roku nie wzrosły czynsze, tym samym TBS spełnił warunek Banku Gospodarstwa Krajowego i mógł w tym roku skorzystać z 4-miesięcznych wakacji kredytowych. Środki pozwolą zwiększyć wkład własny do remontów. Łączna kwota kredytu na budowę osiedla przy ul. Kościelnej została zmniejszona z 6,6 mln zł do 5 mln zł, więc kwoty przeznaczane na spłatę kapitału i odsetek są mniejsze, co wpływa na poprawienie płynności finansowej spółki. Przed Towarzystwem dwa duże remonty. Pierwszy to termomodernizacja budynków przy ul. Dworcowej, planowany jest układ 50/50 procent ze środków własnych i zewnętrznych z możliwością uzyskania premii termomodernizacyjnej i grantu w wys. 26% kosztów kwalifikowanych. Prezes Płonka zwrócił się z prośbą do radnych o naprawienie niedrożności kanalizacji w ul. Dworcowej, bo z jej powodu nie można ocieplić jednego z budynków ze względu na podciekanie do elewacji wody przy mocnych ulewach. Drugim planowanym przedsięwzięciem jest kompleksowy remont budynku nr 1 na os. 700-lecia, które to osiedle zostało oddane do użytku 20 lat temu. W tym przypadku spółka również ma możliwość pozyskania środków zewnętrznych i premii remontowej na m.in. odnowienie elewacji, balkonów, wnętrza, poprawę docieplenia, wymianę oświetlenia.
– Jeśli chodzi o rozwój spółki to planujemy oczywiście nową inwestycję, ale wszystko jest zależne od dwóch rzeczy – kończył wystąpienie prezes TBS-u. – Pierwsza to kwestia przekazania spółce działki pod inwestycje. Jesteśmy z miastem w trakcie uregulowania kwestii dojazdu do działki przy ul. Tartacznej. Jest tam pewien problem związany z własnością kawałka gruntu, który jest nam potrzebny, żeby realizować dojazd do inwestycji, ale ta procedura jest w trakcie załatwiania. Rozmawiamy o tym ze starostą, powinno się wszystko udać. Planujemy budowę dwukondygnacyjnych budynków, żeby było to zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego, a jednocześnie wzorem dużych TBS-ów w województwie śląskim, planujemy podwyższenie standardu naszych budynków. Mamy już budynki, które przy najniższym wkładzie własnym, nie są wyposażone ani w balkony, ani w komórki lokatorskie. W dwóch najnowszych osiedla te elementy już są zrobione, a teraz chcielibyśmy zrealizować budynki o wyższym standardzie.
Monika Niemiec