2.3 C
Ustroń
środa, 8 stycznia, 2025

Śmieciowe deficyty

Ustrońska segregacja w 1999 r. Fot. W. Suchta

W czwartek 28 listopada odbyła się IX sesja Rady Miasta Ustroń kadencji 2024-2029. Obrady prowadził przewodniczący RMU Michał Kubok, który poinformował, że obecni są wszyscy radni, i powitał gości, w tym burmistrza Pawła Sztefka. Wszystkie informacje, uchwały, projekty, głosowania, uzasadnienia i treść przyjętych dokumentów można znaleźć na stronie internetowej ustron.esesja.pl

Analizę możliwości realizacji zadań inwestycyjnych z uwzględnieniem posiadanych projektów, finansowania zewnętrznego oraz przyjętej strategii miasta przedstawił naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędy Miasta Ustroń Jarosław Urbanowicz. Powiedział, że obecnie Wydział posiada 24 dokumentacje dotyczące kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, budynków mieszkalnych, obiektów sportowych, szkolnych, a także dróg.

W wykazie zostały przedstawione daty, kiedy uzyskane zostało zgłoszenie lub pozwolenie na budowę. Przy tych dokumentacjach czas ważności jest ograniczony, ale są też trzy pozwolenia na budowę uzyskane w ramach specustawy ZRID i są to dokumentacje bezterminowe. Nie ma programów zewnętrznych stricte dedykowanych na wsparcie inwestycji związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej lub wodociągowej. Jest możliwość skorzystania ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego na budynek przy ul. Łącznej. Byłaby możliwość skorzystania z programu Ministerstwa Sportu i Turystyki „Sportowa Polska” na dwa zadania – pumptrack i sky track z infrastrukturą towarzyszącą oraz orlik w Lipowcu, jednak trzeba sprawdzić, czy posiadane dokumentacje odpowiadają wymogom. Na 3 zadania związane z remontami dróg można będzie skorzystać z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, gdy zostanie ogłoszony kolejny nabór. Przyznanie środków zależy od punktacji otrzymanej podczas weryfikacji. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nierodzim Wit Kozub zapytał, czy ważność pozwoleń dotyczących oświetlenia na ul. Granicznej, Katowickiej, Żwirowej się skończyła, a pieniądze wydane na projekt przepadły. Naczelnik Urbanowicz odpowiadał, że nie, bo w projekcie budżetu na 2025 rok jest przeznaczona na ten cel kwota ok. 500 tys. zł i jeśli nie zmieni się uchwała budżetowa, to oświetlenie na tych ulicach będzie realizowane. Radny Artur Kluz zapytał, czy jest brany pod uwagę projekt bieżni przy Szkole Podstawowej nr 2, który powstał już około 8-10 lat temu. Urzędnicy sprawdzą, czy taka dokumentacja jest i czy jest aktualna. Przewodniczący Zarządu Osiedla Hermanice Antoni Szczypka pytał, dokąd sięgać będzie budowana kanalizacja na ul. Folwarcznej i jakie są losy wodociągu po drugiej stronie dwupasmówki w okolicach Baru pod Lasem, bo tamtejsi mieszkańcy mają duże problemy z dostępem do czystej wody. Dowiedział się, że kanalizacja na ul. Folwarcznej wraz z przyłączami budowana jest od stacji MOL przy ul. Katowickiej do pompowni przy Bładnicy. Jeśli chodzi o wodociąg, to wkrótce będzie rozpisany przetarg na dokumentację projektową.

Na sesji obecni byli ustroniacy, którzy mieszkają po zachodniej stronie ul. Katowickiej, przez którą nie ma przejścia, gdyż zarządca postawił w 2021 roku metalowe bariery. Piesi przemykają przez drogę jak te sarny, a są wśród nich i ludzie starsi, i dzieci uczęszczające do szkoły. Naczelnik poinformował, że mamy zapewnienia i informację sprzed 2,3 miesięcy od Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, że już jest tworzona nowa organizacja ruchu, zakładająca utworzenie przerwy w barierach i umożliwienie przejścia pieszym.

Sprawozdanie ze stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie miasta przedstawiła naczelnik Wydziału Środowiska i Rolnictwa UM Monika Maksymczak, która wyjaśniła, że miasto jest zobowiązane do wyłonienia w drodze przetargu przedsiębiorcy odbierającego odpady z nieruchomości zamieszkałych i nieruchomości „mieszanych” – w części zamieszkałych, a w części przeznaczonych na działalność gospodarczą (dalej zwane nieruchomościami), a także z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe i inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe (dalej zwane domkami). Przetarg na odbiór odpadów na bieżący rok wygrało konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o. o. w Ustroniu oraz Sanit-Trans Sp. z o.o. z Międzyrzecza Górnego. W sprawozdaniu przygotowanym dla radnych można przeczytać, że zgodnie z podpisaną umową koszt odbioru 1 Mg (megagrama, czyli tony) zebranych, przetransportowanych i zagospodarowanych odpadów wynosi: 1.250 zł za niesegregowane (od 1 stycznia do 31 października 2024 r. zebrano 2.536,02 ton za 3.170.025 zł), 1.700 zł za odpady wielkogabarytowe (479,752 ton za 815.578,40 zł), 1.050 zł za budowlano-remontowe (603,331 ton za 633.497,55 zł), 900 zł za bioodpady (2.042,59 ton za 1.838.331 zł), 880 zł za popiół z palenisk domowych (88,18 ton za 77.598,40 zł), 14.000 zł za przeterminowane leki (0,62 tony za 8.680 zł), 12.000 zł za farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcza, żywice (4,155 ton za 49.860 zł), 16.000 zł za inne odpady niebezpieczne wydzielone ze strumienia odpadów komunalnych (0,502 ton za 8.032 zł), 950 zł za pozostałe odpady segregowane (923,52 tony za 877.344 zł). W sumie z terenu miasta zostało odebranych prawie 6.679 ton odpadów.

Naczelnik Maksymczak przedstawiła też konieczne do osiągnięcia poziomy recyklingu w kolejnych latach, do których miasto musi się stosować. Za rok 2023 ilości odpadów przygotowanych do ponownego użycia i recyklingu wynosił 35%, a miasto przygotowało 38,72%. Za rok 2024 poziom wynosi już 45%. Zgodnie z Ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach od 2025 do 2029 roku będziemy mogli składować jedynie 30% (wagowo) odpadów na każdy rok. W 2030 roku 20%, a w latach późniejszych tylko 10% rocznie wytwarzanych w mieście odpadów.

Od 2025 roku zmienią się limity i niektóre zasady gospodarki odpadami dla mieszkańców. M.in. zmniejszy się limit na odpady budowlane i rozbiórkowe przyjmowane w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) oraz odbieranych z terenu nieruchomości z 1 tony na rok (do końca 2024 r.) do 0,5 tony na rok na nieruchomość oraz 0,25 tony dla domku. Takie same limity wagowe obowiązywać będą w przypadku oddania do PSZOK części roślin pozostałych z pielęgnacji prywatnych terenów zielonych. Podczas zbiórki odpadów wielkogabarytowych nie będzie można oddać opon, a do PSZOK wolno nam będzie oddać 4 opony na rok na nieruchomość oraz 1 sztukę na domek. Limit mebli
i innych odpadów wielkogabarytowych przyjmowanych w PSZOK to 1 tona na rok dla nieruchomości zamieszkałych oraz 0,1 tony na rok dla domków.

W dalszej części sesji radni jednogłośnie uchwalili nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli określonych nieruchomości. Nowy wzór będzie obowiązywał od 1 stycznia 2025 roku. Również jednogłośnie podjętą uchwałą Rada Miasta postanowiła pokryć w 2025 roku część kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych miasta niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bo środki pozyskane z opłaty od właścicieli nieruchomości są niewystarczające. W uzasadnieniu czytamy, że planowany deficyt wynosi 795.995,48 zł. Szacuje się, że koszt systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w 2025 r., obejmujący koszty wywozu i zagospodarowania odpadów komunalnych, koszty utrzymania Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, koszty administracyjne oraz koszty pokrycia różnicy wynikającej z zastosowania niższych stawek dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny i kompostowników, wyniesie 8.687.231,31 zł. Natomiast planowane dochody z opłat wyniosą 7.891.235,83 zł. Wysokość opłat nie zmienia się drugi rok z rzędu i wynosi 41 zł za osobę mięsięcznie za gospodarowanie odpadami segregowanymi i bez zniżek. O zmianach w gospodarce odpadami komunalnymi w 2025 roku będziemy jeszcze informować w kolejnych numerach.

Radni jednogłośnie uchwalili zmiany w budżecie na rok 2024 i w Wieloletniej Prognozie Finansowej po tym jak zreferowała je skarbnik miasta Agata Markiewicz. Pozytywne opinie Komisji Budżetu i Przestrzegania Prawa w sprawie projektów uchwał przedstawiła przewodnicząca Komisji radna Bożena Piwowar.

Przyjęto do dochodów wpływy za wynajem pomieszczeń w placówkach oświatowych w wys. prawie 80 tys. zł i przekazano je do szkół i przedszkoli na zaspokojenie konkretnych potrzeb. Wśród nowych wydatków znalazła się dodatkowa kwota na organizację jarmarku świątecznego (13,42 tys. zł), środki na zakup oświetlenia mobilnego m.in. na potrzeby lodowiska na rynku (19,68 tys. zł) oraz na przyłącze elektryczne do lodowiska (19,9 tys. zł), a także dopłata z budżetu miasta do odbioru i zagospodarowania odpadów z nieruchomości (300 tys. zł). Wśród przeniesień w planie wydatków znalazła się m.in. kwota tysiąca złotych na nowo utworzone zadanie pn. „Budowa kąpieliska miejskiego – projekt” celem zapewnienia środków na rozpoczęcie prac nad projektem, kwota 45 tys. zł z wydatków bieżących na uzupełnienie środków na odbiór odpadów z nieruchomości. Skarbnik Markiewicz przedstawiła też zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej, w której pojawiły się nowe zadania takie jak przebudowa budynku mieszkalnego przy ul. Kościelnej czy budowa kąpieliska miejskiego – projekt.

Jednogłośnie przyjęta została uchwała w sprawie ustalenia wysokości opłat za pobyt dziecka w Żłobku Miejskim w Ustroniu oraz maksymalnej wysokości opłaty za wyżywienie, o której mówiła dyrektor Centrum Usług Wspólnych Sylwia Moskal. Według nowych zasad odpłatność za pobyt wynosić będzie 1500 zł za miesiąc, a za wyżywienie 20 zł dziennie. Wprowadzono też dodatkową opłatę w wys. 50 zł za wydłużony pobyt dziecka w Żłobku, licząc za każdą rozpoczętą godzinę ponad 10 godzin dziennie.
Informacje o pozostałych uchwałach w kolejnych numerach.

Monika Niemiec

Zobacz również

Ostatnie artykuły

Skip to content