Stowarzyszenie Rozwijajmy Ustroń, które utworzyło komitet wyborczy pod tą sama nazwą zorganizowało spotkanie pt.: „SMART CITY 3.0 – porozmawiajmy na poważnie”. Na poważnie, czyli nie o latających samochodach i innych futurystycznych wizjach, tylko o tym, że smart city to wykorzystanie najnowszych technologii dla lepszego funkcjonowania miasta i wszystkich, bez względu na wiek, mieszkańców.
Angielskie słowo „smart” można tłumaczyć jako mądry, sprytny, inteligentny, a w kontekście miasta ma oznaczać wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do tego, żeby ludziom żyło się lepiej, mieli łatwiejszy dostęp do informacji i mogli w prostszy sposób korzystać z różnych funkcji miasta. Smart City dotyczyć może organizacji urzędu i wszystkich miejskich instytucji, dostępu do usług, które oferuje miasto. Wiele dziedzin naszego życia zarządzanych jest przez samorząd – szkolnictwo, opieka nad najmłodszymi dziećmi, opieka nad seniorami, ochrona środowiska, wywóz odpadów, kultura, sport itd. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom wszystko, co łączy się z miastem można mieć w telefonie.
Nie za wiele osób przyszło posłuchać o Smart City, ale było trochę zainteresowanych. Przywitał ich prezes Stowarzyszenia Michał Kubok i oddał głos Wojciechowi Chybiorzowi, który tłumaczył też, że Smart City nie może nikogo wykluczać. Na sali były też osoby, które, delikatnie mówiąc, nie pasjonują się nowoczesnymi technologiami, ale na pytanie, czy używają telefonu np. w sklepach czy do zakupów, odpowiedziały, że tak. Z przedstawionych przez Wojciecha Chybiorza statystyk wynikało, że prawie 40 procent osób powyżej 65 roku życia korzysta ze smartfonów,
a były to dane za 2022 rok. Jeśli chodzi o całe społeczeństwo to badanie mówi
o 75,8% Polaków.
Prelegent mówił też, jaką rolę odgrywają mieszkańcy w nowoczesnych miastach i jak mogą je kreować. Pokazał przykładowe wdrożenia nowych technologii w mniejszych miastach, które służą mieszkańcom, przedstawił innowacyjne propozycje dla mieszkańców w zakresie oświetlenia, bezpieczeństwa, transportu, parkingów i ruchu drogowego. Na koniec prelekcji przeprowadzono interaktywną ankietę wśród mieszkańców obecnych na spotkaniu. Wystarczyło zeskanować telefonem kod QR i aparat sam przekierował nas do ankiety z pytaniami. Jej wyniki pokazuje grafika poniżej.