Od nowego 2025 roku Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych wprowadza nowe zasady przyjmowania odpadów komunalnych oraz nowe limity roczne dla nieruchomości należących do miejskiego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Powyższe wynika z obowiązującej uchwały Rady Miasta Ustroń.
Bezzmiennie PSZOK przyjmuje odpady w każdej ilości od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jednak w przypadku odpadów, dla których będzie obowiązywał limit, po jego przekroczeniu konieczne będzie uiszczenie opłaty za ich nadwyżkę – zgodnie z cennikiem ustalonym przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.
Do tej pory obowiązywał tylko limit na odpady budowlane i rozbiórkowe w wysokości 1 Mg na rok dla wszystkich rodzajów nieruchomości, natomiast nowe limity będą uzależnione od rodzaju nieruchomości tj. czy jest ona zamieszkała czy też letniskowa lub wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Ponadto od 2025 r. będą obowiązywały również nowe limity na odpady stanowiące części roślin pochodzące z pielęgnacji terenów zielonych i ogrodów, stanowiące odpady komunalne, zużyte opony oraz meble i inne odpady wielkogabarytowe.
Limity dla nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości mieszanych (czyli takich, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a prowadzona jest działalność gospodarcza):
• odpady zielone w łącznej ilości 500 kg/rok,
• odpady budowlane i rozbiórkowe w łącznej ilości 500 kg/rok,
• odpady wielkogabarytowe w łącznej ilości 1000 kg/rok,
• zużyte opony 4 sztuki/rok.
Limity dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe oraz inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:
• odpady zielone w łącznej ilości 150 kg/rok,
• odpady budowlane i rozbiórkowe w łącznej ilości 250 kg/rok,
• odpady wielkogabarytowe w łącznej ilości 100 kg/rok,
• zużyte opony 1 sztuka/rok.
Zmiana dotyczy również sposobu przyjmowania odpadów w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Od 01.01.2025 r. według nowych zasad odpady będą przyjmowane tylko od właścicieli nieruchomości, którzy posiadają złożoną deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli określonych nieruchomości położonych na terenie Miasta Ustroń oraz posiadają jedną z następujących kart umożliwiających oddanie odpadów:
1. Ustrońską Kartę Mieszkańca, która wydawana jest właścicielom nieruchomości zameldowanych na pobyt stały, czasowy, deklarujących w zeznaniu podatkowym, że miejscem zamieszkania jest Ustroń lub przebywających w placówce opiekuńco-wychowawczej,
2. Ustrońską Kartę PSZOK, która wydawana jest właścicielom nieruchomości nieposiadających uprawnień do posiadania Ustrońskiej Karty Mieszkańca,
3. Wirtualną Ustrońską Kartę PSZOK, która wydawana jest właścicielom lokali mieszkalnych w budynkach wielolokalowych. Kartę można uzyskać po przedłożeniu przez właściciela lokalu potwierdzenia posiadania tytułu prawnego do lokalu, które jest wydawane przez zarządcę wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej.
W celu uzyskania „Ustrońskiej Karty Mieszkańca” należy udać się do Urzędu Miasta pokój nr 4, natomiast w celu uzyskania „Ustrońskiej Karty PSZOK” oraz „Wirtualnej Ustrońskiej Karty PSZOK” do pokoju nr 2a.