13.4 C
Ustroń
środa, 12 marca, 2025

Nowe limity i zasady przyjmowania odpadów

Od nowego 2025 roku Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych wprowadza nowe zasady przyjmowania odpadów komunalnych oraz nowe limity roczne dla nieruchomości należących do miejskiego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Powyższe wynika z obowiązującej uchwały Rady Miasta Ustroń.

Bezzmiennie PSZOK przyjmuje odpady w każdej ilości od właścicieli nieruchomości zamieszkałych, domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jednak w przypadku odpadów, dla których będzie obowiązywał limit, po jego przekroczeniu konieczne będzie uiszczenie opłaty za ich nadwyżkę – zgodnie z cennikiem ustalonym przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.

Do tej pory obowiązywał tylko limit na odpady budowlane i rozbiórkowe w wysokości 1 Mg na rok dla wszystkich rodzajów nieruchomości, natomiast nowe limity będą uzależnione od rodzaju nieruchomości tj. czy jest ona zamieszkała czy też letniskowa lub wykorzystywana na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Ponadto od 2025 r. będą obowiązywały również nowe limity na odpady stanowiące części roślin pochodzące z pielęgnacji terenów zielonych i ogrodów, stanowiące odpady komunalne, zużyte opony oraz meble i inne odpady wielkogabarytowe.

Limity dla nieruchomości zamieszkałych oraz nieruchomości mieszanych (czyli takich, na których w części zamieszkują mieszkańcy, a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a prowadzona jest działalność gospodarcza):
• odpady zielone w łącznej ilości 500 kg/rok,
• odpady budowlane i rozbiórkowe w łącznej ilości 500 kg/rok,
• odpady wielkogabarytowe w łącznej ilości 1000 kg/rok,
• zużyte opony 4 sztuki/rok.

Limity dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe oraz inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe:
• odpady zielone w łącznej ilości 150 kg/rok,
• odpady budowlane i rozbiórkowe w łącznej ilości 250 kg/rok,
• odpady wielkogabarytowe w łącznej ilości 100 kg/rok,
• zużyte opony 1 sztuka/rok.

Zmiana dotyczy również sposobu przyjmowania odpadów w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych. Od 01.01.2025 r. według nowych zasad odpady będą przyjmowane tylko od właścicieli nieruchomości, którzy posiadają złożoną deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli określonych nieruchomości położonych na terenie Miasta Ustroń oraz posiadają jedną z następujących kart umożliwiających oddanie odpadów:
1. Ustrońską Kartę Mieszkańca, która wydawana jest właścicielom nieruchomości zameldowanych na pobyt stały, czasowy, deklarujących w zeznaniu podatkowym, że miejscem zamieszkania jest Ustroń lub przebywających w placówce opiekuńco-wychowawczej,
2. Ustrońską Kartę PSZOK, która wydawana jest właścicielom nieruchomości nieposiadających uprawnień do posiadania Ustrońskiej Karty Mieszkańca,
3. Wirtualną Ustrońską Kartę PSZOK, która wydawana jest właścicielom lokali mieszkalnych w budynkach wielolokalowych. Kartę można uzyskać po przedłożeniu przez właściciela lokalu potwierdzenia posiadania tytułu prawnego do lokalu, które jest wydawane przez zarządcę wspólnoty/spółdzielni mieszkaniowej.

W celu uzyskania „Ustrońskiej Karty Mieszkańca” należy udać się do Urzędu Miasta pokój nr 4, natomiast w celu uzyskania „Ustrońskiej Karty PSZOK” oraz „Wirtualnej Ustrońskiej Karty PSZOK” do pokoju nr 2a.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

Ostatnie artykuły

Skip to content