2.3 C
Ustroń
niedziela, 17 listopada, 2024

Uchwała krajobrazowa

Tak prezentuje się historyczny hotel Równica i jego okolice. Jest już czerwiec, ale informacja o wiślańskim lodowisku wisi nadal. Jak ma zrozumieć taki przekaz turysta? Fot. M. Bielesz

Jest już gotowy projekt uchwały krajobrazowej. Od 3 czerwca do 12 lipca można wziąć udział w konsultacjach społecznych w tej sprawie, do czego zachęcają szczególnie władze miasta. To ważne, żeby wziąć w nich udział, bo nowe przepisy będą nakazywały np. dostosowanie istniejących tablic i urządzeń reklamowych do ustalonych przez ekspertów zasad i warunków. Tych jest sporo, bo weryfikowana będzie m.in. jakość i rodzaj materiału, z którego są robione.

W naszej okolicy za porządkowanie swojej przestrzeni wzięły się już Wisła
i Cieszyn. Różnicę widać gołym okiem. Niestety Wiślańscy przedsiębiorcy przenieśli część swoich reklam na teren Ustronia z powodu braku jakichkolwiek ograniczeń.
Olbrzymich rozmiarów, często fatalnie zaprojektowane billboardy, od wielu lat szpecą krajobraz Beskidów. Zamiast cieszyć się widokiem gór czy zabytkowych budynków, przechodnie zmuszani są przez przedsiębiorców do przyglądania się informacjom o najróżniejszych promocjach i usługach często nieaktualnych. Współczesny poziom cyfryzacji sprawia, że zanim odwiedzimy jakiś hotel, restaurację czy sklep, to sprawdzamy wcześniej opinie i lokalizację w Internecie na ten temat. Dotyczy to również osób starszych. Większość emerytów doskonale radzi sobie ze smartfonami, komputerami i innymi tego typu urządzeniami. Trudno uwierzyć, żeby w dzisiejszych czasach turysta „w ciemno” wyruszył na dłuższy urlop do Ustronia tylko na podstawie reklam umieszczanych w przestrzeni publicznej. Na pewno nikt z dnia na dzień nie decyduje się też na zakup sukni ślubnej, bo przeczytał o salonie z tego typu garderobą przy dwupasmówce. Zresztą jadąc 70 km/h kierowca nie zdoła skupić swojego wzroku na poboczu, żeby przeczytać wszystkie umiejscowione tam tablice ogłoszeniowe. A jest ich tyle, że nie sposób tego ogarnąć wzrokiem.

Cieszy fakt, że projekt takiej uchwały jest już gotowy. Pierwsze decyzje i wnioski w tematyce przystąpienia do podjęcia uchwały krajobrazowej były podjęte w grudniu 2016 r. przez Radę Miasta kadencji 2014-2018. Dopiero prace Wydziału Architektury i Gospodarki Gruntami rozpoczęte w 2022 r. doprowadziły do przygotowania ostatecznej wersji projektu uchwały przy współpracy z firmą KREATUS sp. z o. o. z Bielska- Białej. Była to żmudna praca ze względu na stopień zagęszczenia materiałów reklamowych. Najmniej zanieczyszczony jest obszar Lipowca, a najbardziej, co oczywiste, centrum.

Zaproponowano podział miasta na cztery strefy A, A1, A2 i B. Najbardziej restrykcyjne przepisy mają być wprowadzone w strefie A, która obejmuje Górę Czantoria. Będzie tam całkowity zakaz reklamowania się. Tablice informacyjne mogą dotyczyć tylko rezerwatu przyrody. Pozostałe strefy mają podobne ograniczenia. De facto rozróżnia je obecność kamieniołomów, których istnienie wymaga odrębnych przepisów. Przede wszystkim reklamy będą mogły być umiejscowione tylko w miejscu, gdzie jest prowadzona działalność gospodarcza i będą jej bezpośrednio dotyczyć. Koniec z wywieszaniem banerów na prywatnych płotach i posesjach. Żadna firma nie będzie mogła prezentować swojej oferty na wybranym przez siebie budynku, czy placu i to w formie jaką uzna za słuszną. Miasto także stworzy jednolity system identyfikacji. Szczegóły dotyczące projektu uchwały można przeczytać w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie miasta w zakładce Konsultacje Społeczne. Już teraz warto zaznajomić się z tym dokumentem.

Ta sprawa dotyczy szczególnie przedsiębiorców, dlatego zarówno przedsiębiorców jak i mieszkańców zaprasza się na konsultacje. To trudne zadanie. Restauratorzy, hotelarze, przedstawiciele innych branż mają zapewne swój pomysł na marketing. Jednak tylko w ramach konstruktywnego dialogu można osiągnąć wspólne korzyści. Należy mieć też na uwadze, że część mieszkańców osiąga przychody właśnie z reklam zamieszczanych na własnych płotach, ścianach i terenach działek.

Z tych powodów 17 czerwca o godz. 16:00 odbędzie się spotkanie informacyjne dla wszystkich zainteresowanych, podczas którego każdy dowie się o zaletach nowych rozwiązań, natomiast o godz. 17.30 przewidziano dyżur autora projektu (na rozmowę można zgłosić się do 12 czerwca po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym pod nr tel.: 503 489 328, 33 857 79 338 lub e-mailem biuropodawcze@ustron.pl), który chce dyskutować przede wszystkim z przedsiębiorcami. Wówczas będą omawiane indywidualnie różne postulaty. Do 12 lipca będzie można zgłaszać swoje uwagi w formie pisemnej poprzez formularz uwag, który zamieszczony został na stronie internetowej miasta Ustroń, w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miasta Ustroń, a także jest dostępny w Urzędzie Miasta Ustroń. Formularz uwag wypełniony w wersji papierowej należy składać w Biurze Podawczym Urzędu Miasta Ustroń. Formularz uwag, wypełniony w wersji elektronicznej należy przesłać na adres mailowy: biuropodawcze@ustron.pl (w tytule maila proszę wpisać „Konsultacje – uchwała krajobrazowa”, opatrzenie podpisem nie jest wymagane). Wszystkie będą w jednakowy sposób rozpatrywane.
Mateusz Bielesz

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

Ostatnie artykuły

Skip to content