W środę 27 marca odbyła się prawdopodobnie ostatnia sesja na pewno najdłuższej kadencji Rady Miasta Ustroń. Zgodnie z nowelizacją ustawy samorządowej, która weszła w życie w styczniu 2018 roku, miała trwać o rok dłużej niż wszystkie poprzednie.

Jakimś cudem ustawodawca nie przewidział, że nowe przepisy sprawią, iż jesienią 2023 roku będą musiały odbyć się i wybory parlamentarne, i samorządowe. Przedłużono więc obecną kadencję samorządów do końca kwietnia 2024 roku. Tym sposobem radni odbyli rekordową liczbę sesji. Sześćdziesiąte posiedzenie, tak jak wszystkie poprzednie, otworzył przewodniczący Rady Miasta Ustroń Marcin Janik. Wyjątkowo nieobecna była skarbnik miasta i uzasadnienie do uchwały o zmianach w budżecie miasta przeczytał naczelnik Wydziału Budżetu i Księgowości Urzędu Miasta Arkadiusz Granda.
ZMIANY W BUDŻECIE
Zebrani usłyszeli, że proponuje się zwiększyć plan dochodów o kwotę 4.147.897 zł. Składa się na to kilka rzeczy m.in. zwiększenie kwoty rocznej subwencji oświatowej na 2024 r. o 2.833.203 zł, przyznanie subwencji rozwojowej na 2024 r. dla miasta (1.142.308 zł), zwiększenie dofinansowania zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja Parku za Prażakówką” (158.586 zł).
Uchwała w sprawie zmiany uchwały budżetowej zawierać będzie też m.in. uzupełnienia środków finansowych na remonty dróg i ich bieżące utrzymanie (200.000 zł), zapewnienie środków finansowych na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Budowa dwóch parkingów przy ul. 3 Maja” (1.000.000 zł), zapewnienia środków finansowych na modernizację boiska do koszykówki przy ul. Rynek 4, (25.000 zł), przeznaczenie środków na dodatkowe zadania oświatowe – kształcenie, wychowanie, opieka nad dziećmi z Ukrainy (376.913,14 zł), przeznaczenie na wynagrodzenia w oświacie i składki z nimi związane (2.833.203 zł), uzupełnienia środków na przebudowę pomieszczeń kuchni, zaplecza kuchennego oraz części socjalnej, malowanie korytarza, zakup drzwi przeciwpożarowych, zmiana użytkowania pomieszczenia magazynu na stołówkę, a także zapłaty za inspektora nadzoru inwestorskiego w SP-6 (431.000 zł), zapewnienia środków finansowych na wykonanie dokumentacji instalacji drogi ewakuacyjnej oraz wyłącznika przeciwpożarowego wraz z wykonaniem prac instalacyjnych w SP-5 (kwota 60.000 zł), dofinansowanie po 20.000 zł wkładu własnego dla Zespołu Szkolno- -Przedszkolnego nr 1 i nr 2 oraz SP-3 w związku z przystąpieniem tych placówek do programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu” (60.000 zł), przeznaczenie środków na remont korytarza komunikacyjnego w Miejskim Domu Spokojnej Starości (9.800 zł), przeznaczenie środków na prace w zakresie „Aparatury Kontrolno-Pomiarowej Oczyszczalni Ścieków w Ustroniu” (kwota 50.399,22 zł), uzupełnienie środków na „Rozbudowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej w mieście” – projekt podłączenia do sieci wodociągowej budynków na ul. Katowickiej i Świerkowej (80.000 zł), zapewnienie środków finansowych na nowo utworzone zadanie inwestycyjne pn. „Budowa odnawialnych źródeł energii w mieście Ustroń – projekt” celem sporządzenia dokumentacji niezbędnej do aplikowania o środki zewnętrzne w związku z zakwalifikowaniem się projektu Miasta Ustroń na listę projektów przewidzianych do realizacji dla budynków użyteczności publicznej tj. P-4, P-6, P-7, SP-2, SP-3, SP-5. SP-6, budynek przy ul. Rynek 4 i Przychodni Zdrowia (150.000 zł), zapłata za doposażenie miejskiego lodowiska w okablowanie i elementy świetlne oraz pokrycia ewentualnych kosztów związanych z demontażem sprzętu na jego terenie i kosztów energii wynikających z konieczności utrzymania tafli lodu przy wysokich temperaturach w styczniu i lutym (80.000 zł). Radni jednogłośnie przyjęli obie uchwały.

STRATEGIA PARTNERSTWA
Również jednogłośnie uchwalona została Strategia Miast Partnerskich. Jej twórcami są radni: Marcin Janik, Aleksander Poniatowski i Dorota Walker. Uzasadnienie przeczytała radna Walker, wyjaśniając że po pandemicznej przerwie zauważono potrzebę nowego otwarcia w dziedzinie partnerstwa z miastami i strategia ma na celu przedstawienie założeń ramowych współpracy na różnych poziomach.
Warto zaznaczyć, że podczas ostatniej sesji Rady Miasta Ustroń tej kadencji wszystkie uchwały przyjęto jednogłośnie..
SKARGA CZĘŚCIOWO SŁUSZNA
Na tej sesji radni postanowili przyjąć uchwałę stwierdzającą, że skarga na działalność burmistrza Ustronia jest częściowo uzasadniona. Skarga dotyczyła odpowiedzi na uwagi w sprawie utrzymania Cmentarza Komunalnego i wpłynęła do Komisji Petycji, Skarg i Wniosków. W uzasadnieniu przewodniczący Komisji radny Dariusz Śleziona napisał m.in., że „Skarga jedynie częściowo jest zasadna z niżej przedstawionych przyczyn. W pierwszej kolejności należy wskazać, iż okoliczność, że Burmistrz Miasta nie podziela we wszystkich poruszonych sprawach punktu widzenia przedstawionego przez Skarżącą i prezentuje odmienne stanowisko, czy też informuje, że część realizacji zadań uzależniona jest od posiadanych przez Miasto środków finansowych nie może być traktowana jako równoznaczna z brakiem odpowiedzi, czy też ustosunkowania się do treści pisma Skarżącej. Również na posiedzeniu Komisji, w dniu 6 marca 2024 r. Zastępca Burmistrza Miasta poinformował Skarżącą, iż Miasto Ustroń dostrzega konieczność wymiany ogrodzenia, remontu alejek czy wykonania odwodnienia. Jednakże wykonanie tych robót wymaga zagwarantowania środków w budżecie Miasta oraz opracowania dokumentacji projektowej, z uwagi na to, iż remont ogrodzenia będzie się wiązał z wykonaniem nowej drogi i chodnika. Ponadto część postulatów Skarżącej została wykonana wcześniej, chociażby remont bramy, wykonanie tabliczek z informacją o zarządcy cmentarza, została zamówiona nowa tablica ogłoszeniowa. (…) Skarga została częściowo uznana za zasadną z uwagi na okoliczność, iż odpowiedzi na pisma Skarżącej co do niektórych podnoszonych kwestii zostały udzielone zbiorczo, a przez to były zbyt ogólne i nie odnosiły się w sposób precyzyjny do części poruszanych tematów.”
PROGRAM OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI I REMONT DROGI NA RÓWNICĘ
Podczas 60. sesji Rady Miasta Ustroń podjęto również uchwałę w sprawie „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Ustroń w 2024 r.”, który to program musi być przyjęty przez gminę każdego roku do 31 marca. Na swojej prawdopodobnie ostatniej sesji w obecnym składzie Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia od Powiatu Cieszyńskiego do realizacji zadania inwestycyjnego pn.: „Modernizacja drogi powiatowej nr 2652S ul. Równica na odcinku ok. 1 km (kontynuacja remontu z 2021 roku w kierunku Równicy)”, co oznacza nową nawierzchnię drogi na Równicę na kolejnym odcinku, finansowaną pół na pół przez miasto i powiat.

WYBORY NIEZGODNE Z PRAWEM, ALE WAŻNE
Dwie kolejne uchwały dotyczyły wyborów przewodniczącego i członków zarządów osiedli w Polanie i w Ustroniu Górnym. Podejmując te uchwały radni stwierdzali, że uchwały ogólnych zebrań mieszkańców w tych osiedlach były podjęte z naruszeniem prawa. Stało się tak, ponieważ w obu przypadkach członkami komisji skrutacyjnych w czasie wyborów były osoby nieuprawnione do brania udziału w zebraniu według statutu osiedli. Projekty uchwał powstały na podstawie postępowania wyjaśniającego Komisji Budżetu i Przestrzegania Prawa. Sprawę tłumaczyła radca prawny Maria Sikora, naczelnik Wydziału Prawnego Urzędu Miasta:
– Postanowiono na zasadzie analogii zastosować zapis art. 91 ust. 5 Ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym w przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności uchwały lub zarządzenia, ograniczając się do wskazania, że uchwałę lub zarządzenie wydano z naruszeniem prawa. W przypadku obydwóch tych zebrań wyborczych do zadań komisji skrutacyjnych należało przeprowadzenie wyłącznie czynności o charakterze organizacyjnym, które były związane z przeprowadzeniem wyborów. Żadna z osób, które nie były mieszkańcami osiedla nie brała udziału w głosowaniu, jak również nie została wliczona do kworum, a tym samym działania tych osób ograniczały się tylko i wyłącznie do czynności organizacyjnych. W związku z tym w ocenie komisji są podstawy do tego, żeby stwierdzić, iż to naruszenie prawa miało charakter nieistotny.
PLANY AKTUALNE I NIEAKTUALNE
Prawdopodobnie ostatnią uchwałą Rady Miasta Ustroń 2018-2024 była uchwała w sprawie oceny aktualności studium oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Ocenę przeprowadzono w oparciu o opracowanie ,,Analiza zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta Ustronia wraz z oceną aktualności obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w latach 2019- 2023” będącym załącznikiem do uchwały.
Monika Niemiec–