To była dobra partia – 800 uczniów, 52 nauczycieli, 24 szkoły. Wygrali wszyscy, bo szachy pierwszy raz na taką skalę weszły do szkół. Na koniec projektu odbyła się spektakularna symultana, w której zagrały dzieci oraz dorośli, którym zrealizowano projekt „Katowice grają w szachy” – Łukasz Turlej, sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Szachowej, dr Adam Mokrysz, prezes Grupy Mokate oraz Marcin Krupa, prezydent Katowic.

W Katowicach przy wsparciu Mokate został zorganizowany projekt, w ramach którego dzieci z klas I-III uczyły się grać w szachy w szkole. W ramach tego projektu przeszkolono i przygotowano do prowadzenia zajęć szachowych 52 nauczycieli z województwa śląskiego. W projekcie wzięło udział blisko 800 uczniów, w tym 71 uczniów pochodzących z Ukrainy. Wsparcie sprzętowe i produktowe zapewniła Grupa Mokate.
– Grupa Mokate od lat wspiera krajowe i międzynarodowe inicjatywy szachowe. Szachy sa wyjątkowe, kiedyś królewska gra, dziś gra dla każdego. To nasza rodzinna pasja, którą rozwijamy od lat. Szachy uczą wygrywać i przegrywać. Pomagają w budowaniu strategii. Uczą wyprzedzania ruchów, cierpliwości, spokoju. Dają dużo pozytywnych emocji – mówi prezes Grupy Mokate Adam Mokrysz.
Celem projektu, w którym uczestniczyło 25 samorządowych szkół było przygotowanie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do nauczania dzieci w klasach i-III gry w szachy. Przekłada się to na rozwój dzieci. Umiejętność gry w szachy w konsekwencji wpływa na: podniesienie kompetencji matematycznych, zdolności logicznego myślenia, poszukiwania nieszablonowych rozwiązań, a także kompetencji społecznych wśród uczniów. Zadanie zostało zrealizowane przez klub „Hetman” w oparciu o darowiznę Funduszu narodów Zjednoczonych UNICEF. Nauczyciele uczyli m.in. wykorzystywać platformę internetową ChessGrow.com, największą polskojęzyczna platformę do nauki gry w szachy. Nauczyciele i uczniowie dostali dostęp do platformy i indywidualne konta.
W ramach projektu zrealizowano dostawę 400 kompletów szachów i 25 szachownic demonstracyjnych. Dzieci oraz nauczyciele biorący udział w projekcie otrzymali również książki, w sumie 800 egzemplarzy. Do końca ubiegłego roku nauczyciele przeprowadzili 721 godzin lekcyjnych, podczas których uczyli gry w szachy.
– Najlepiej gry w szachy uczyć się właśnie w dzieciństwie. Dzisiejsze czasy dają do tego niesamowite możliwości. Dostępne są platformy, aplikacje, za pośrednictwem których możliwa jest gra z ludźmi z całego świata. To też pozwala uczyć się od najlepszych i wspiera w ogólnym rozwoju. Dlatego staramy się popularyzować grę w szachy – podkreśla dr Adam Mokrysz.
Projekt promowany był m.in. w trakcie Turnieju Przyjaźni Polsko-Węgierskiej w Katowicach oraz Global Chess Festival
i Edukacyjnym Szczycie Szachowym Grupy Wyszehradzkiej w Budapeszcie.
– Szachy jako narzędzie w edukacji zostało zarekomendowane poprzez Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i zalecenia Ministerstwa Edukacji. Katowice jako jedno z pierwszych dużych miast wprowadzają edukację poprzez szachy na taką skalę. Patrząc na szachową mapę świata, bardzo cieszę się, że jesteśmy jednym z pionierów w tej dziedzinie. Co ważne, katowicki projekt powstawał w oparciu o doświadczenia najlepszych ekspertów w tej dziedzinie. Przed wprowadzeniem projektu współpracowaliśmy i konsultowaliśmy się zarówno z Garri Kasparowem, jak i Judit Polgar. Z takim zapleczem merytorycznym i zaangażowaniem specjalistów wielokrotnego mistrza Polski, „Hetmana” GKS Katowice, jestem pewien, że wprowadzenie edukacji przez szachy w katowickich szkołach da długofalowe efekty w podwyższaniu wyników naukowych osiąganych przez uczniów naszych szkół – mówi Łukasz Turlej, katowiczanin, sekretarz generalny Międzynarodowej Federacji Szachowej. (mn)