Art. 24 Ustawy o samorządzie gminnym mówi o prawie radnych do kierowania do burmistrza interpelacji i zapytań i o tym, że odpowiedź powinna dotrzeć do nich do 14 dni. Interpelacje i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, a ten przekazuje je niezwłocznie burmistrzowi.
Burmistrz odpowiada osobiście lub za pośrednictwem osoby wyznaczonej. Treść interpelacji, zapytań, a także odpowiedzi muszą być opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej i w inny zwyczajowy sposób. Zwyczajowo o ważnych sprawach informuje Gazeta Ustrońska, dlatego też zamieszczamy interpelacje radnych. Pierwsza z nich została złożona w ubiegłym roku, następne w styczniu, lutym i marcu. Kolejne interpelacje i zapytania postaramy się zamieszczać na bieżąco.
Interpelacja radnej Beaty Niewiadomskiej, złożona 30 września 2024 roku, dotycząca ograniczenia godzin otwarcia samoobsługowej myjni samochodowej przy ul. Drozdów 18 do godzin od 6.00 do 22.00.
Radna z Poniwca tłumaczy, że korzystanie z myjni w godzinach nocnych w rażący sposób narusza ciszę nocną mieszkańcom pobliskich domów. Urządzenia myjni (myjki, odkurzacze) oraz włączone głośno odbiorniki radiowe generują w godzinach nocnych bardzo natężony hałas, utrudniający pobliskim mieszkańcom normalne o tej porze funkcjonowanie.
Wiceburmistrz Adriana Kwapisz-Pietrzyk odpowiedziała, że Burmistrz Miasta nie jest organem kompetentnym w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 9 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. 2024 r. poz 425 t.j.) to wojewódzki inspektorat ochrony środowiska jest organem uprawnionym do przeprowadzenia inspekcji, w tym przeprowadzenia również ewentualnego pomiaru hałasu. Dlatego też powyższe pismo zostanie przekazane zgodnie z kompetencjami do ww. organu.
Interpelacja radnej Kariny Wowry, złożona 30 stycznia, dotycząca podjęcia działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pieszych korzystających z przejścia dla pieszych na ul. Daszyńskiego w okolicy ul. Dworcowej.
Radna pisze, że w ostatnim czasie dochodziło tam do wypadków z udziałem pieszych. Samochody, które parkują wzdłuż jezdni ograniczają widoczność. Proponuje dodatkowe oznaczenia pionowe i poziome wraz z dedykowanym doświetleniem.
Burmistrz poinformował, że zlecony zostanie nowy projekty docelowej organizacji ruchu, poprawiający istniejące oznakowanie. Wprowadzenie nowej organizacji ruchu planowane jest po zatwierdzeniu przez Starostwo Powiatowe w Cieszynie wykonanego projektu organizacji ruchu.
Interpelacja radnej Kariny Wowry, złożona 30 stycznia, dotycząca podjęcia działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pieszych korzystających z przejść przy ul. Daszyńskiego i 3 Maja.
Radna z Ustronia Dolnego wskazuje, że konieczna jest poprawa bezpieczeństwa i proponuje dodatkowe oznaczenia pionowe i dedykowane doświetlenie, a także likwidację przejścia dla pieszych na ul. 3 Maja naprzeciw schodów prowadzących do stawu kajakowego oraz wykonanie przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Skalica, ponieważ biegnący tamtędy chodnik kończy się na wysokości zjazdu z Równicy, co uniemożliwia bezpieczne przejście przez jezdnię. Burmistrz Paweł Sztefek odpowiedział, że w opracowywanym projekcie docelowej organizacji ruchu dla inwestycji pn.: „Rozbudowa parkingu przy ul. Partyzantów” przewidziana jest likwidacja przejścia dla pieszych na ul. 3 Maja naprzeciw schodów na staw kajakowy. Termin wprowadzenia docelowej organizacji ruchu planowany jest przed zakończeniem wskazanej inwestycji. Jeżeli chodzi o wykonanie przejścia na ul. Skalica w rejonie skrzyżowania z ul. 3 Maja informuje, że zlecony zostanie nowy projekty docelowej organizacji ruchu, która zostanie wprowadzona po zatwierdzeniu przez Starostwo Powiatowe w Cieszynie wykonanego projektu organizacji ruchu.
Interpelacja radnego Wojciecha Chybiorza, złożona 3 marca, dotycząca naprawy elementów ekologicznej ścieżki edukacyjnej rozmieszczonych wzdłuż ulicy Alei Legionów.
Radny zwraca uwagę, że ścieżka jest istotnym elementem komponującym się w najbliższe otoczenie deptaka oraz promuje świadomość ekologiczną wśród mieszkańców i turystów oraz zachęca do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Niestety, z upływem czasu wiele elementów ścieżki uległo zużyciu i wymaga pilnej interwencji. Zniszczenia negatywnie wpływają na funkcjonalność i estetykę tego miejsca. Ponadto sugeruje, aby przy tzw. „Kaczkomacie” zainstalować tablicę informującą o zasadach prawidłowego dokarmiania zwierząt. Zadaje pytania, czy w najbliższym czasie planowane są prace remontowe lub modernizacyjne ścieżki, a jeśli tak, to jaki jest harmonogram oraz zakres prac i czy istnieje możliwość pozyskania środków zewnętrznych unijnych lub krajowych na sfinansowanie tych prac.
Burmistrz odpowiedział, że w najbliższym czasie nie są planowane prace remontowe i że nie ma możliwości pozyskania środków zewnętrznych na realizację powyższego. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, miasto przeprowadzi modernizację.
Interpelacja radnego Wojciecha Chybiorza, złożona 3 marca, dotycząca podjęcia działań w celu likwidacji barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich w rejonie kładki łączącej ul. Wantuły z ul. Błaszczyka.
Radny z Ustronia Centrum – Manhatan prosi o dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wskazuje, że schody prowadzących do kładki dla pieszych łączącej ulice Wantuły i Błaszczyka stanowią istotną barierę architektoniczną dla mieszkańców z ograniczoną mobilnością oraz rodziców z wózkami dziecięcymi, a przejście to jest często wykorzystywane m.in. aby dostać się m.in. na cmentarz komunalny. Rozwiązaniem mogłaby być np. budowa podjazdu, co zapewniłoby równy dostęp mieszkańców do przestrzeni publicznej.
Z odpowiedzi burmistrza wynika, że wykonanie połączenia wymaga zaprojektowania kładki i chodnika o normatywnych wymiarach i pochyleniach. Ukształtowanie terenu determinuje konieczność zaprojektowania pochylni ze spocznikami. Prace projektowe i budowlane wymagają sporych nakładów finansowych i zadanie to będzie propozycją do budżetu miasta na rok 2026. Po zapewnieniu finansowania i wprowadzeniu zadania do Wieloletniej Prognozy Finansowej możliwe będzie ogłoszenie konkursu na prace projektowe.
Interpelacja radnego Wojciecha Chybiorza, złożona 12 marca, dotycząca zabezpieczenia, uzupełnienia i naprawy uszkodzonych urządzeń na placach zabaw zwłaszcza przy Alei Legionów (obok kortów tenisowych) oraz w Jaszowcu.
Radny wskazuje, że w ostatnim czasie stan techniczny niektórych urządzeń budzi poważne obawy o bezpieczeństwo najmłodszych mieszkańców. Zgłaszane przez rodziców nieprawidłowości obejmują m.in.: uszkodzone i zużyte elementy zabawowe, które mogą stanowić zagrożenie dla dzieci, braki w wyposażeniu, które ograniczają funkcjonalność placu zabaw, niezabezpieczone elementy konstrukcji, które mogą prowadzić do urazów. Radny zwraca się z prośbą o przeprowadzenie szczegółowego przeglądu technicznego urządzeń, zabezpieczenie, naprawę lub wymianę uszkodzonych elementów, regularne kontrole stanu technicznego placów zabaw oraz rozważenie wprowadzenia systemu zgłaszania i usuwania usterek.
W odpowiedzi burmistrza czytamy m.in., iż Miasto Ustroń zawarło umowę na wykonanie trzech przeglądów funkcyjnych oraz przeglądu rocznego placów zabaw, siłowni zewnętrznych, skate parku, miasteczka ruchu i urządzeń, mającego na celu określenie stanu technicznego urządzeń. Przeglądami zostaną objęte place zabaw w Parku Kuracyjnym, przy ulicach: Wiśniowej w Hermanicach, Akacjowej w Poniwcu, Partyzantów, Fabrycznej, Kreta, Szpitalnej, a także strefa sportu i rekreacji w Parku Kościuszki, plac zabaw i siłownia przy ul. Różanej w Hermanicach, „Strefa 51” w Jaszowcu przy ul. Wczasowej oraz urządzenia przy ścieżce rekreacyjno-edukacyjnej wzdłuż potoku Jaszowiec, siłownia zewnętrzna przy ul. Sanatoryjnej, plac zabaw i siłownia przy ul. Lipowskiej oraz miasteczko ruchu przy MDK „Prażakówka” i skate park w Jaszowcu. Roczny przegląd obiektów nastąpi w terminie do 31.03, trzy przeglądy funkcyjne do 16.06, do 14.08 i do 14.11. Po przeprowadzeniu przeglądu rocznego zostanie zawarta umowa z firmą na serwis i konserwację urządzeń.
Interpelacja radnego Wojciecha Chybiorza, złożona 12 marca, dotycząca ograniczenia godzin działania automatów rozrywkowych typu „bokser” na terenie Miasta Ustroń.
Radny pisze, że mieszkańcy osiedla Ustroń Górny i Centrum od dłuższego czasu skarżą się na hałas generowany przez urządzenia, szczególnie w godzinach nocnych. Automaty są umieszczane w miejscach ogólnodostępnych, przyciągają grupy osób, których głośne rozmowy oraz odgłosy uderzeń zakłócają spokój i naruszają ciszę nocną. Problem ten jest szczególnie uciążliwy w pobliżu budynków mieszkalnych. Dodatkowo w godzinach nocnych wokół automatów często gromadzą się osoby zachowujące się w sposób niebezpieczny i mogący budzić obawy mieszkańców. Obecność agresywnych lub osób pod wpływem alkoholu, a także potencjalne konflikty, negatywnie wpływają na poczucie bezpieczeństwa w okolicy. Radny zwraca się z prośbą o rozważenie ograniczenia godzin funkcjonowania urządzeń np. poprzez wprowadzenie zakazu ich użytkowania w godz. 20.00-6.00 i analizę możliwości prawnych wprowadzenia ograniczenia oraz rozważenie ewentualnych zmian w przepisach lokalnych lub warunkach wynajmu przestrzeni publicznej, gdzie instalowane są urządzenia.
Burmistrz wyjaśnia, że obecnie obowiązujące przepisy prawa nie upoważniają organów gminy do ustanowienia ograniczenia godzin funkcjonowania urządzeń typu „bokser”. Nie mieszczą się one w kategorii urządzeń do gier hazardowych, w sprawie których miasto może wydać opinię w sprawie lokalizacji. W przypadku emitowania nadmiernego hałasu, ewentualnie zakłócania spokoju i ciszy nocnej do służb porządkowych należy podjęcie odpowiednich kroków prawnych jeżeli zajdą do tego przesłanki. W sytuacjach, w których automaty znajdowałyby się na terenie stanowiącym własność miasta, a będącym przedmiotem najmu istnieje możliwość wprowadzenia postanowień umownych regulujących kwestie ograniczenia godzin ich użytkowania oraz umożliwiających wypowiedzenie umowy w przypadku braku respektowania postanowień umowy.
Zapytanie radnej Kariny Wowry, złożone 27 lutego, dotyczące podjęcia działań zmierzających do poprawy nawierzchni parkingu przy ul. Daszyńskiego 34 (za dawną salą gimnastyczną zespołu szkół technicznych).
Radna w imieniu mieszkańców oraz użytkowników parkingu zwraca się z prośbą o remont nawierzchni tego parkingu, gdyż jej stan techniczny uległ znacznemu pogorszeniu, co stwarza trudności w codziennym użytkowaniu oraz może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa kierowców i pieszych.
Burmistrz odpowiedział, że prace zostaną zlecone do wykonania po rozstrzygnięciu przetargu na bieżące utrzymanie dróg na terenie miasta. Przewidywany termin realizacji to kwiecień 2025 r.
Pełna treść interpelacji i zapytań dostępna jest w Biuletynie Informacji Publicznej, a dotrzeć można do nich na stronie internetowej ustron.bip.info.pl. Po lewej stronie klikamy zakładkę: „Władze Miasta Ustroń”, następnie: „Rada Miasta Ustroń”, a później „Kadencja 2024- 2029” i w końcu „Interpelacje i zapytania”. W kolejnym numerze przedstawimy zapytanie radnej Kariny Wowry dotyczące zmniejszenia środków na utrzymanie klubów sportowych wraz z odpowiedzią burmistrza. Jeśli w BIP ukażą się odpowiedzi burmistrza, to również interpelacje radnej, dotyczące miasteczka ruchu drogowego za „Prażakówką” oraz stanu kanałów wodno-ściekowych, rowów, cieków, przepustów i innych elementów infrastruktury.
Monika Niemiec