Dochody budżetu na 2025 r. wynosić będą 148.909.154,60 zł, w tym dochody bieżące: 136.987.962,47 zł, dochody majątkowe: 11.921.192,13 zł. Wydatki w 2025 r. wyniosą 159.654.925,14 zł, w tym wydatki bieżące: 135.221.912,33 zł, wydatki majątkowe: 24.433.012,81 zł.
W artykule m.in.: najważniejsze dane dotyczące budżetu miasta na 2025 r., „kroplówka” finansowa od państwa, podniesienie ekwiwalentu dla druhów ustrońskich jednostek OSP, skarbnik miasta o sytuacji finansowej, cała treść opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej, wypowiedzi burmistrza i przewodniczącego Rady Miasta Ustroń.
Ustalono deficyt w budżecie miasta w kwocie: 10.745.770,54 zł. Planowany deficyt w budżecie miasta w wys. 10.745.770,54 zł zostanie pokryty z kredytu w kwocie 7.000.000 zł, pożyczki w kwocie 2.566.127,21 zł oraz wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym miasta w wys. 1.179.643,33 zł.
Łączna kwota przychodów wyniesie 15.179.643,33 zł w tym z tytułu: kredytu 7 mln zł, pożyczki 7 mln zł oraz wspomnianej wyżej nadwyżki.
W uchwale budżetowej zapisano łączną kwotę rozchodów w wys. 4.433.872,79 zł, na którą składa się spłata kredytów: 3.996.000 zł i spłata pożyczek: 437.872,79 zł.
Utworzono rezerwę ogólną w wys. 300.000 zł, rezerwy celowe: 311.000 zł, w tym na zarządzanie kryzysowe: 286.000 zł, nagrody w dziedzinie sportu: 15.000 zł, nagrody w dziedzinie kultury: 10.000 zł.
W uchwale ustalono limit zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych na: 1) pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu do łącznej kwoty 10.000.000,00 zł, 2) finansowanie planowanego deficytu budżetu do kwoty 30.000.000,00 zł, 3) spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek do kwoty 7.000.000,00 zł, 4) wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej do łącznej kwoty 10.000.000,00 zł. Również limit udzielania pożyczek podlegających zwrotowi w ciągu roku budżetowego do łącznej kwoty 500.000,00 zł.
To najważniejsze kwoty uchwały budżetowej, kształtującej finanse miasta w roku 2025. Zanim jednak radni doszli do uchwalenia budżetu przyjęli inne uchwały. Przewodniczący Rady Miasta Ustroń Michał Kubok, który 17 grudnia prowadził X obrady Rady kadencji 2024-2029 wyjaśnił, dlaczego przyjęto taki niezwyczajny plan obrad. Argumentował go tym, że w razie gdyby dyskusja nad punktami sesji związanymi z budżetem była zbyt dynamiczna i burzliwa, można by ogłosić przerwę i wrócić do niej po świętach. Zaznaczył jednak, że ostatecznie udało się wypracować stanowisko, choć niełatwe, bo i sytuacja niełatwa.
Kroplówka dla samorządu
Na sesji grudniowej głosowano nad budżetem na 2025 rok, ale konieczne było jeszcze wprowadzenie zmian w budżecie na rok 2024. Uchwałę przyjęto jednogłośnie po wcześniejszym zreferowaniu jej projektu przez skarbnik miasta Agatę Markiewicz, która mówiła m.in. o zwiększeniu dochodów o 3.174.989,83 zł. W tej kwocie 3.141.944 zł pochodzi od państwa z tytułu dodatkowych środków dla samorządów, przyznanych gminom proporcjonalnie do wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zastrzyk środków dla samorządów pochodzących z budżetu państwa nazywany jest „kroplówką”. Opinia Komisji Budżetu i Przestrzegania Prawa RMU wyrażona przez przewodniczącą Komisji Bożenę Piwowar była pozytywna, tak samo jak Komisji Koordynacyjnej, o czym poinformował przewodniczący RMU.
Ekwiwalent dla druhów
Zgodnie z ustawą o ochotniczych strażach pożarnych rada gminy ustala ekwiwalent dla strażaków ochotników nie rzadziej niż raz na dwa lata. Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Alicja Żyła wyjaśniła, że ostatnia taka regulacja miała miejsce rok temu i uchwalono wtedy podwyżkę o 1 złoty. Po roku zaproponowano wzrost stawki o 2 zł, czyli z 16 zł na 18 zł za każdą rozpoczętą godzinę udziału w działaniach ratowniczych i z 11 zł na 13 zł za każdą rozpoczęta godzinę udziału w szkoleniu pożarniczym lub ćwiczeniach organizowanych przez Państwową Straż Pożarną. Naczelnik Żyła dodała, że uchwała została przygotowana na wniosek Zarządu Oddziału Miejskiego OSP RP w Ustroniu, który zwrócił się z prośbą, aby ekwiwalent sukcesywnie podnosić, do czego miasto się przychyla. Przewodniczący Kubok dodał, że cała Rada Miasta popiera kierunek podnoszenia ekwiwalentu, będzie się starać rokrocznie podejmować ten temat i podnosić kwoty. Potwierdzili to radni jednomyślnym przyjęciem uchwały.
Piasek dla mieszkańców
Jednogłośnie przyjęta została również uchwała uznająca, że petycja Marcina Janika skierowana do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji RMU zasługuje na uwzględnienie. Temat petycji i uzasadnienie przedstawił członek Komisji radny Sławomir Haratyk, który wyjaśnił, że petycja dotyczyła działań związanych z zapobieganiem skutków intensywnych opadów deszczu, nawałnic, powodzi i podtopień, w tym wyznaczenia czterech lub więcej miejsc rozlokowania w różnych częściach miasta z dostępem do piasku oraz innych urządzeń (łopaty, napełniacze lub ładowarki). Komisja ustaliła, że petycja z dnia 25 września 2024 r., spełnia wymagania formalne i że została wniesiona w interesie publicznym. Pozytywną opinię wydał komendant Powiatowej Straży Pożarnej w Cieszynie.
Oszczędności dla spłaty
Dopiero na samym końcu sesji uchwały budżetowe omówiła skarbnik Markiewicz, która powiedziała, że zgodnie z projektem Wieloletniej Prognozy Finansowej ostatnie zobowiązanie zwrotne zostanie zaciągnięte w 2025 roku, a dług miasta zostanie spłacony w roku 2035. Skarbnik odniosła się do opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej na temat projektu budżetu, która jest pozytywna zawiera jednak zastrzeżenia:
– Kłopot polega na tym, że miasto wykazuje swoje zadłużenie na bardzo dużym poziomie – referowała Agata Markiewicz. – Wskazano nam również tutaj, że jest na 9. niechlubnym miejscu w województwie śląskim, jeżeli chodzi o poziom zadłużenia, a co za tym idzie, miasto w tym momencie ma dosyć małe zdolności finansowe, jeżeli chodzi o inwestowanie w wydatki, przede wszystkim majątkowe. Chciałam tutaj zaznaczyć, że projekt budżetu na rok 2024 zakładał deficyt w wysokości 18 milionów złotych, natomiast przy tej propozycji na rok 2025 ten poziom zmalał do 10 milionów. Natomiast jeżeli chodzi o nadwyżkę operacyjną, która jest tutaj niezmiernie istotnym takim wskaźnikiem poziomu zdolności finansowej miasta, to w roku 2024 w planie było tej nadwyżki operacyjnej minus 6 milionów zł. To było bardzo niepokojące, zresztą jest to też również w opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej zaznaczone. Natomiast plan 2025 roku zakłada nadwyżkę operacyjną już w plusie, czyli 1.179.000 zł i to jest dobra jakby wiadomość. Natomiast Szanowni Państwo, my będziemy musieli troszeczkę zacisnąć pasa. Wiem, że to jest okres świąteczny, ale należy to po prostu wypowiedzieć, dlatego, że niezmiernie istotne jest to, że musimy mieć więcej dochodów bieżących niż wydatków bieżących. (…) Niemniej jednak chciałam jeszcze też nadmienić i odnieść się jeszcze do budżetu 2024, gdzie było zaplanowane zadłużenie miasta na poziomie 14 milionów. Niestety nie udało się tego zatrzymać, ale mogę powiedzieć pozytywnie, że zadłużenie wzrosło tylko o 7 milionów, nie o całe 14.
Przewodnicząca Komisji Budżetu i Przestrzegania Prawa RMU Bożena Piwowar poinformowała, że Komisja nie wypracowała opinii. Za projektem uchwały w sprawie WPF dwóch radnych głosowało za i dwóch przeciw. Przewodniczący Kubok powiedział następnie, że po uwzględnieniu propozycji Rady i przekuciu ich w autopoprawki, pozytywną opinię wyraziła Komisja Koordynacyjna. W dyskusji o głos poprosił przewodniczący Zarządu Osiedla Nierodzim i zapytał o kanalizację na ul. Chałupniczej i inwestycje oświetleniowe na ul. Granicznej oraz na skrzyżowaniu ul. Katowickiej ze Żwirową, których nie znalazł ani w projekcie budżetu, ani w WPF. Skarbik Markiewicz powiedziała, że z powodu trudnej sytuacji finansowej, na razie te inwestycje nie będą realizowane, ale jeżeli zaciśniemy pasa, to sukcesywnie zadania będą wprowadzane do budżetu. Wszyscy radni zagłosowali za przyjęciem uchwały w sprawie WPF.
Przy okazji omawiania uchwały budżetowej skarbnik odniosła się do nadwyżki budżetowej, która na początku 2024 roku wynosiła 8 mln zł, ale w przeciągu 5 miesięcy została zmniejszona do 1,8 mln zł. Nadwyżka ta nie została wykorzystana na spłatę długu, na co wskazuje RIO. Na temat projektu uchwały budżetowej opinie Komisji Budżetowej i Komisji Koordynacyjnej były analogiczne do poprzednich. W czasie przeznaczonym na dyskusje nad projektem uchwały głos zabrał radny Paweł Waszek, który poinformował, że miała być zaproponowana poprawka dotycząca upoważnień burmistrza, ale w toku dyskusji na posiedzeniu Komisji Koordynacyjnej i na prośbę skarbnik miasta radni odstąpili na razie od wprowadzenia zmian. Radny Waszek wyraził nadzieję, że to będzie wyraźny sygnał, że radni chcą, by współpraca układała się jak najlepiej dla dobra mieszkańców.
Upoważniono Burmistrza Miasta Ustroń w roku 2025 do: 1) zaciągania kredytów i pożyczek krótkoterminowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego przejściowego deficytu budżetu do łącznej wysokości 10.000.000,00 zł; 2) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na finansowanie planowanego deficytu budżetu; 3) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek; 4) zaciągania kredytów i pożyczek na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych z budżetu środków europejskich; 5) lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach, niż bank prowadzący obsługę budżetu miasta; 6) dokonywania zmian w planie wydatków budżetu innych niż określone w art. 257 ustawy o finansach publicznych, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami; 7) dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków (z wyłączeniem przeniesień między działami) związanych ze: a) zmianą kwot lub uzyskaniem płatności przekazywanych z budżetu środków europejskich, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu miasta, b) zmianami w realizacji przedsięwzięcia finansowanego z udziałem środków europejskich albo środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych, o ile zmiany te nie pogorszą wyniku budżetu miasta, c) zwrotem płatności do budżetu środków europejskich; 8) dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu (w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami), w celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Dotacje dla jednostek
Uchwała budżetowa zawiera załączniki m.in. z dotacjami planowanymi do udzielenia przez Miasto Ustroń w 2025 roku (w sumie: 9.358.884,91). Poniżej szczegóły.
Dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych (w sumie: 4.772.797 zł):
– dotacje podmiotowe (w sumie: 3.670.900 zł) – Miejski Dom Kultury „Prażakówka”: 1.721.000 zł, Miejska Biblioteka Publiczna: 1.085.700 zł, Muzeum Ustrońskie 864.200 zł;
– dotacje celowe (w sumie: 1.086.897) – pomoc finansowa dla Powiatu Cieszyńskiego z przeznaczeniem na dofinansowanie powiatowego transportu zbiorowego: 126.000 zł, pomoc finansowa dla Powiatu Cieszyńskiego z przeznaczeniem na wykonanie nowej nawierzchni na ul. Dworcowej: 150.000 zł, pomoc finansowa dla Powiatu Cieszyńskiego z przeznaczeniem na wykonanie nowej nawierzchni na ul. Równica: 600.000 zł, pomoc finansowa dla Powiatu Cieszyńskiego z przeznaczeniem na wykonanie nowej nawierzchni na ul. Wiejskiej: 150.000 zł, pomoc finansowa dla Powiatu Cieszyńskiego na prowadzenie Ośrodka Wsparcia dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie: 26.000 zł, pomoc finansowa dla miasta Bielsko-Biała na prowadzenie Ośrodka Przeciwdziałania Problemom Alkoholowym w zakresie przyjmowania osób w stanie nietrzeźwości z terenu Miasta Ustroń: 34.897 zł;
– dotacje na podstawie innych ustaw (w sumie: 15.000 zł) – wpłaty dla innych samorządów z tytułu uczęszczania uczniów będących mieszkańcami Ustronia na naukę religii w innych gminach: 15.000 zł.
Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych (w sumie: 4.586.087,91 zł):
– dotacje podmiotowe (w sumie: 2.283.600 zł) – przedszkole niepubliczne „Chatka Puchatka”: 2.283.600 zł;
– dotacje celowe (w sumie: 2.302.487,91 zł) – pomoc finansowa dla Spółki Wodnej Młynówki Ustrońskiej na remont koryta cieku: 30.000 zł, pomoc finansowa dla Miejskiej Spółki Wodnej na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych: 30.000 zł, partycypacja w realizacji inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem”: 3.487,91 zł, prowadzenie Miejskiej Informacji Turystycznej: 300.000 zł, dofinansowanie zakupu quada dla OSP Centrum: 15.000 zł, dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego lekkiego dla OSP Nierodzim 200.000 zł, prowadzenie zajęć dla seniorów: 9.000 zł, prowadzenie zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży: 9.000 zł, inicjatywy na rzecz przeciwdziałania i zwalczania skutków problemów alkoholowych w środowiskach społecznych: 691.000 zł, zorganizowanie pomocy żywnościowej w mieście: 45.000 zł, prowadzenie działalności terapeutycznych z dziećmi, dorosłymi posiadającymi niepełnosprawności: 100.000 zł, ograniczenie niskiej emisji w budynkach jednorodzinnych w mieście Ustroń – etap XVI: 210.000 zł, organizacja życia kulturalnego w mieście: 110.000 zł, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu: 550.000 zł.
Opinia RIO dla Ustronia
Uchwała Nr 4200.I.228.2024
I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Katowicach
z dnia 28 listopada 2024 r.
w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Ustroń projekcie uchwały budżetowej na 2025 rok
Na podstawie art. 13 pkt 3, art. 19 ust. 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1325 z późn. zm.) w związku z art. 238 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.) – I Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach:
Przewodniczący Tadeusz Stawowczyk
Członkowie Krystyna Zawiślak
Bernadeta Dziedziak
uchwala, co następuje:
- Wydaje się pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Ustroń projekcie uchwały budżetowej na 2025 rok ñ z zastrzeżeniami zawartymi w uzasadnieniu do niniejszej opinii.
- Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie:
Burmistrz Miasta Ustroń przedłożył w Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach projekt uchwały budżetowej Miasta Ustroń na 2025 rok wraz z uzasadnieniem i materiałami informacyjnymi. Projekt przedłożono w ustawowym terminie określonym w art. 238 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.).
I Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, dokonał analizy przedłożonego projektu uchwały budżetowej na 2025 rok wraz z uzasadnieniem oraz materiałami informacyjnymi.
Skład ustalił i zważył, co następuje:
- Projekt uchwały budżetowej na 2025 rok został opracowany na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
- Podstawowe wielkości budżetowe, tj. dochody i wydatki oraz przychody i rozchody zostały zaplanowane w odpowiedniej szczegółowości.
- Przedłożony projekt budżetu jest zrównoważony i określa kwotę planowanego deficytu budżetu oraz wskazuje źródła jego sfinansowania.
- Projekt jest kompletny, obejmuje wymagane załączniki i został opracowany zgodnie z wymogami wynikającymi z art. 212 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W związku z zaplanowanym w projekcie budżetu niebilansowaniem się systemu gospodarki odpadami komunalnymi, Skład Orzekający wskazuje na konieczność podjęcia przez Radę Miasta stosownej uchwały na podstawie art. 6r ust. 2da ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r. poz. 399).
- Kwoty zaplanowanych rezerw spełniają wymogi, o których mowa w art. 222 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz z art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 122 z późn. zm.).
- Projekt budżetu został opracowany przy uwzględnieniu zasady określonej w art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
- W projekcie uchwały zamieszczono upoważnienia dla Burmistrza Miasta, które zostały sformułowane na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
- Do projektu uchwały budżetowej przedłożono stosowne uzasadnienie oraz wymagane materiały informacyjne.
Po dokonaniu analizy przedłożonego projektu uchwały budżetowej I Skład Orzekający postanowił wydać pozytywną opinię o przedłożonym dokumencie, jednakże z następującymi zastrzeżeniami:
Skład sygnalizuje przede wszystkim bardzo niski poziom planowanej nadwyżki operacyjnej budżetu w roku 2025 w wysokości 1.701.523,14 zł oraz przewidywane wykonanie deficytu operacyjnego budżetu za rok 2024 w kwocie -6.573.206,68 zł. Dane te wskazują na potencjalne problemy mogące wystąpić zarówno z finansowaniem obsługi istniejącego zadłużenia tej jednostki, jak również znacząco będą wpływać na ograniczenie zdolności do zaciągania nowych zobowiązań zwrotnych. Okoliczności te są niezwykle istotne, ponieważ planowany jest również ujemny wynik budżetu 2025 r., tj. deficyt budżetowy w kwocie -10.745.770,54 zł, który ma być finansowany w znacznej części ze zwrotnych tytułów dłużnych w postaci kredytów i pożyczek. Ponadto w 2025 r. planowana jest kwota długu Miasta w wysokości 62.640.272,31 zł, co stanowi ponad 42% planowanych dochodów ogółem budżetu i odpowiednio ponad 45% dochodów bieżących. Taki stan finansów Miasta będzie istotnie wpływał na możliwość zachowania płynności finansowej tej jednostki samorządu terytorialnego i powodować będzie konieczność odpowiedzialnego dysponowania środkami finansowymi, tak aby nie występowały zagrożenia związane z realizacją zadań publicznych przez Miasto Ustroń.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia zaopiniowano – jak w sentencji uchwały.
Zgodnie z art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych opinię regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej zarząd jednostki samorządu terytorialnego jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
Od niniejszej uchwały przysługuje odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Przewodniczący I Składu Orzekającego
Tadeusz Stawowczyk
elektronicznie podpisany 28 listopada 2024 r.
Podsumowania
Na temat budżetu wypowiedział się przewodniczący Kubok:
(czas 1:51:00 transmisji https://ustron.esesja.pl/transmisja/61525/xasesjaaradyamiastaaustro%C5%84a17122024.htm)
– W pierwszej kolejności myślę, że warto docenić, że nasze wnioski po tym, jak pojawił się projekt budżetu w bardzo szerokim zakresie przez pana burmistrza w drodze autopoprawek, nie było konieczności zgłaszania poprawek, zostały one wypracowane i w drodze konsensusu wprowadzone. Niemniej myślę, i myślę, że wszyscy radni się zgodzą, że mamy nauczkę, by na przyszłość trochę inaczej podejść i wcześniej do procesu samego projektowania budżetu. (…) Pojawiają się takie głosy, myślę, że niesprawiedliwe, że radni tak po prostu głosują i się nad budżetem nie pochylają. Otóż chciałbym Państwa zapewnić, że absolutnie tak nie jest. Zapoznaliśmy się z opinią RIO, zgłaszaliśmy nasze zastrzeżenia. Wiemy, że w przypadku ponownego podejścia do wprowadzenia zmian budżetu do tych pewnych naszych rozwiązań czy poprawienia pozycji kontrolnej Rady, możemy powrócić. Niemniej na ten moment zaproponowaliśmy dla lepszego też rozpoznania sprawy zorganizowanie spotkania z przedstawicielami Regionalnej Izby Obrachunkowej, by poznać ich zdanie . (…)
Głos zabrał również burmistrz Sztefek:
(czas 1:54:00 transmisji https://ustron.esesja.pl/transmisja/61525/xasesjaaradyamiastaaustro%C5%84a17122024.htm)
– Powiem tak, że to było dla nas wyzwanie, stworzenie projektu budżetu i przekazanie do Rady. Myślę, że Państwo też to dostrzegacie i widzicie. Gdy zostałem burmistrzem, zastałem trudną sytuację finansową w naszym mieście. Brak rezerwy ogólnej burmistrza, ujemną zdolność finansową miasta, a to był dopiero 8 maj, więc to też pokazuje, że te zmiany, do której Państwo również się przychylili, czyli na miejscu skarbnika, wyszło nam wszystkim naprawdę na zdrowie. Nie chcę tu powtarzać słów pani skarbnik o deficycie, jaki był, jaki jest teraz. To była ogromna praca całego Wydziału Finansowego, pani skarbnik, wszystkich osób, które pomagały przy tej pracy. Mimo tego ciężkiego budżetu udało się utrzymać wydatki na oświatę takie, jakie były w 2024 roku, czy dla organizacji pozarządowych. I tutaj też chciałbym Państwa poinformować, że dzięki dobrej współpracy ze Stowarzyszeniem Towarzystwa Opieki nad Niepełnosprawnymi oni w końcu otrzymają dotację taką, którą powinni mieć zawsze. Ta dotacja nie zawsze dla nich była optymalnej czy takiej wysokości. O kwotach nie chcę mówić, bo nie chcę tego też gdzieś, zanim nie rozpiszemy konkursów, tego publikować. Robimy wszystko, żeby miasto wyciągnąć z tej sytuacji finansowej. To jest wyzwanie dla wszystkich państwa współpracowników, państwa radnych. Mamy przed sobą oby krótki ten czas zaciągania pasa, chociaż ja nie lubię takich porównań. Skupiliśmy się, jak tworzyliśmy ten budżet na bieżącym utrzymaniu miasta, na wydatkach związanych z rozpoczętymi już wcześniej inwestycjami. Państwo wprowadzili zadania, na które oczywiście, jak już wspominałem na którejś komisji była wola, żeby je utrzymać. Nie było tu żadnego usztywnienia nie, bo nie. Wiadomo, że wszystkie wnioski, które Państwo składaliście już po projekcie budżetu służą naszym mieszkańcom. I nieważne, czy to będzie nakładka asfaltowa na Brody, czy na ul. Orzechowej, ale wiemy, że służyć to ma naszym mieszkańcom i po to tutaj przede wszystkim jesteśmy. Czeka nas też ciekawy okres jeśli chodzi o odbudowę popowodziową, jeśli można tak powiedzieć. Tam z dnia na dzień, czasami z godziny na godzinę zmieniają się wytyczne, zmieniają się dyspozycje. To też jest ogromna praca naszych urzędników, którzy też muszą być czasem dyspozycyjni. Też czasem muszą kontaktować się z innymi samorządami czy po raz kolejny wydzwaniać, czy kontaktować się m.in. ze służbami wojewody. Zobaczymy, co przyniesie ten kolejny rok. Ja mimo wszystko jestem pełen nadziei na dobrą współpracę z Państwem i myślę, że ten rok 2025 mimo że trudny, będzie pokazywał, jaka owocna może być współpraca w Radzie Miasta z burmistrzem, urzędnikami, mieszkańcami, organizacjami pozarządowymi itd.
Wszystkie projekty, uchwały, uzasadnienia, głosowania, pełna uchwała budżetowa wraz z załącznikami: https://ustron.esesja.pl/posiedzenie/60d84a18-0112-4