7.9 C
Ustroń
czwartek, 9 stycznia, 2025

Nadzieja na rewitalizację

Kolejne kroki zostają podjęte w zakresie rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała, dzięki czemu możliwe będzie połączenie Śląska Cieszyńskiego z Krakowem.

Inwestycja ta ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu, co otworzy nowe możliwości zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów oraz lokalnej gospodarki. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków)”, jest wynikiem współpracy wielu podmiotów pod przewodnictwem Aglomeracji Beskidzkiej w tym Miasta Ustroń, Województwa Śląskiego, Powiatu Cieszyńskiego oraz innych gmin: Jasienicy, Skoczowa, Cieszyna, Wisły i Goleszowa.

Strony te zobowiązały się do wspólnego działania na rzecz realizacji projektu, zarówno poprzez wsparcie finansowe, jak i organizacyjne.

Celem projektu jest przywrócenie pełnej sprawności technicznej odcinka Skoczów – Bielsko-Biała oraz dostosowanie infrastruktury kolejowej do nowoczesnych standardów.

Dzięki tej inwestycji linia kolejowa ma stać się bardziej przepustowa i komfortowa, co zwiększy atrakcyjność regionu dla turystów i przedsiębiorców. Projekt rewitalizacji linii nr 190 wpisuje się w szeroki program poprawy infrastruktury kolejowej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz Krajowego Programu Odbudowy. Wsparcie finansowe umożliwi przeprowadzenie niezbędnych prac modernizacyjnych, takich jak odnowienie torowisk, remonty peronów, mostów i wiaduktów, a także budowę nowych
przystanków, co usprawni komunikację nie tylko w obrębie Śląska Cieszyńskiego, ale również z Małopolską.

KOSZTY INWESTYCJI

Przewidywany całkowity koszt przedsięwzięcia dla Miasta Ustroń w latach 2024-2029 wyniesie 400 tys. zł. Środki te będą stanowić wkład miasta w realizację rewitalizacji odcinka Skoczów – Bielsko-Biała. Cała inwestycja, obejmująca modernizację linii kolejowej nr 190 szacowana jest na kilkaset milionów złotych. Obejmuje on również wsparcie z budżetów innych samorządów oraz funduszy krajowych i unijnych, które mają pokryć znaczną część niezbędnych wydatków. Dzięki temu możliwe będzie sprawne przeprowadzenie prac modernizacyjnych bez nadmiernego obciążenia budżetów poszczególnych gmin w tym Miasta Ustroń. Inwestycja usprawni komunikację dla mieszkańców i turystów –mówi burmistrz Paweł Sztefek.

HARMONOGRAM REALIZACJI

Miasto Bielsko-Biała jako jeden z liderów projektu aktywnie uczestniczy w procesie przygotowawczym. Pierwsze kroki zostały podjęte już w marcu 2022 roku, kiedy zabezpieczono środki finansowe na opracowanie dokumentacji technicznej. Zgodnie z harmonogramem, dokumentacja ta ma powstać w ciągu dwóch lat, a jej zatwierdzenie pozwoli na rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych.

LINIA Z TRADYCJAMI – KOLEJ MIAST ŚLĄSKICH I GALICYJSKICH

Jak podaje portal Koleje Śląska Cieszyńskiego, linia kolejowa nr 190 ma bogatą historię, sięgającą czasów Monarchii Austro-Węgierskiej, kiedy znana była jako Kolej Miast Śląskich i Galicyjskich. Należąc do C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda, trasa  prowadziła z Kojetína przez Wałaskie Międzyrzecze, Frydek, Cieszyn, Goleszów i Skoczów do Bielska, a dalej przez Galicję, przez takie miejscowości jak Kozy, Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwaria Zebrzydowska. Uroczyste otwarcie dla ruchu pasażerskiego miało miejsce 1 czerwca 1888 roku, choć pociągi towarowe kursowały już od połowy maja tego samego roku. Na początku XX wieku, od 1 stycznia 1906 roku, linia ta przeszła pod zarząd państwowy. Po podziale Śląska Cieszyńskiego w 1920 roku pomiędzy Polskę a Czechosłowację, jej znaczenie zmalało, a na moście kolejowym na rzece Olzie w Cieszynie utworzono posterunek graniczny. Po II wojnie światowej, 19 października 1945 roku, przywrócono regularny ruch pociągów pasażerskich i towarowych na odcinku Bielsko – Cieszyn. W latach 70. i 80. XX wieku linia była stopniowo elektryfikowana: odcinek Skoczów – Goleszów zelektryfikowano w 1974 roku, a odcinek Bielsko-Biała Główna – Skoczów w 1982 roku. W późniejszych latach elektryfikacją objęto także trasę z Goleszowa do Cieszyna oraz odcinek międzynarodowy do Czeskiego Cieszyna.

KORZYŚCI DLA MIESZKAŃCÓW I REGIONU

Rewitalizacja linii kolejowej Skoczów – Bielsko-Biała jest szansą na rozwój turystyczny i gospodarczy regionu. Bezpośrednie połączenie kolejowe umożliwi mieszkańcom Ustronia i okolic szybszy i wygodniejszy dostęp do miejscowości sąsiednich i Małopolski, co może przyczynić się do rozwoju usług turystycznych i handlowych. Lokalne władze podkreślają, że projekt ten jest nie tylko inwestycją w infrastrukturę, ale także częścią strategii długofalowego rozwoju gospodarczego. Jednogłośne poparcie Rady Miasta Ustroń przyjęła uchwałą kolejną transzę wsparcia projektu. Rewitalizacja linii nr 190 wzmocni integrację Śląska Cieszyńskiego z resztą Polski i będzie impulsem do dalszego rozwoju. Wielu mieszkańców i przedsiębiorców z Ustronia z nadzieją patrzy na realizację tej inwestycji, która może znacząco poprawić dostępność komunikacyjną i przyczynić się do wzrostu jakości życia. Mateusz Bielesz

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

Ostatnie artykuły

Skip to content