W czwartek odbyła się III sesja Rady Miasta Ustroń IX kadencji, obecni byli wszyscy radni, a obrady prowadziła przewodnicząca RMU Adriana Kwapisz-Pietrzyk. Po 36 minutach sesji nastąpiła przerwa, a radni wyszli z sali. Gdy wrócili, podjęli uchwałę w sprawie odwołania skarbnika miasta Aleksandry Łuckoś, a następnie powołali skarbnika Agatę Markiewicz. Decyzje nie zapadły jednogłośnie, w swojej wypowiedzi sprzeciw wobec zmian na stanowisku skarbnika wyraził wiceprzewodniczący RMU Michał Kubok. Zaczęto jednak od kwestii bezpieczeństwa w mieście.
Na początku sesji przedstawione zostały sprawozdania i informacje o działalności służb i bezpieczeństwie w mieście. Wcześniej radni otrzymali materiały od komendantki Straży Miejskiej w Ustroniu Wiktorii Głowińskiej, komendanta Komisariatu Policji w Ustroniu podinsp. Michała Botorka oraz komendanta miejskiego Ochotniczych Straży Pożarnych Marka Szalbota, w których znajdziemy szczegółowe dane. Są one dołączone do porządku obrad zamieszczonego na portalu ustron.esesja.pl
STRAŻ MIEJSKA
Wiktoria Głowińska mówiła, że od stycznia do czerwca Straż Miejska przyjęła 364 zgłoszenia i było ich o 68 więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Strażnicy kontynuowali kontrole gospodarki ściekowej, w tym półroczu skontrolowano 249 posesji, a łącznie z całym 2023 rokiem – 859. Działania wynikały z nowelizacji ustawy Prawo wodne, która nakłada na miasto obowiązek cyklicznych kontroli. Zgodnie z zapisami „uchwały antysmogowej” województwa śląskiego i wnioskiem Alarmu Smogowego od stycznia znów przeprowadzane są kontrole kotłów i trwają do dziś. W tym roku skontrolowano 270 domów. W pierwszym półroczu straż miejska, podobnie jak w latach ubiegłych, realizowała zadania w zakresie zachowania ładu i porządku publicznego na terenie miasta. Obecne najważniejsze zadania będą kontynuowane, a należą do nich m.in.: reakcja na zgłoszenia od mieszkańców i turystów, kontrole instalacji grzewczych oraz interwencje w przypadku spalania śmieci, działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym szczególnie na ul. Nadrzecznej, w rejonie amfiteatru, w centrum, na ul. Sanatoryjnej, na ul. Pod Skarpą.
Radny Damian Ryszawy zapytał, czy przeprowadza się rekontrole w domach, w których stwierdzono nieprawidłowości związane z odprowadzaniem ścieków. Komendantka Głowińska odpowiadała, że wszystkie kontrole, jakie przeprowadza Straż są przeprowadzane na zlecenie Wydziału Środowiska i Rolnictwa UM. Jeśli będzie zlecenie rekontroli z urzędu, to zostaną przeprowadzone i jeśli właściciele posesji dalej nie będą się wywiązywać z obowiązku podpisania umowy i regularnego opróżniania szamb, sprawa zostanie skierowana do sądu. Radny Ryszawy stwierdził, że dobrze by było, żeby istniała jakaś procedura, mówiąca, do kiedy i jak należy zlikwidować nieprawidłowości. Radny Krzysztof Pokorny odniósł się do wymienionego w sprawozdaniu kontrolowania oznakowania, stwierdzając, że przejeżdża często ul. Tartaczną, Wiklinową i innymi ulicami i w wielu miejscach znaki ograniczające prędkość, znaki „Stop”, lustra, tablice informacyjne i z nazwami ulic są zasłonięte przez krzaki. Dodatkowo cieki płynące przez Ustroń są niedrożne, bo zalegają w nich pnie drzew. Pytał, gdzie są przekazywane informacje z kontroli. Komendantka Głowińska odpowiedziała, że w sprawie ul. Tartacznej nie było zgłoszenia od mieszkańców, ale strażnicy zajmą się tym niezwłocznie. Zbierane podczas kontroli informacje o uszkodzonych znakach są przekazywane do Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta drogą mailową. Przewodnicząca Kwapisz-Pietrzyk zapytała w imieniu mieszkańców Ustronia Górnego, czy zgłoszenia przyjmowane przez strażników w komendzie są nagrywane. Komendantka straży odpowiedziała, że nie.
POLICJA
Podinsp. Michał Botorek mówił, że policjanci pionu kryminalnego przeprowadzili w ubiegłym roku 568 postępowań przygotowawczych, łącznie do 31 maja tych postępowań było 235. W jego ocenie i zgodnie z danymi statystycznymi, ustrońscy detektywi są jednymi z najbardziej obciążonych w województwie śląskim, a na pewno w powiecie cieszyńskim. Na załączonych do sprawozdań tabelach przedstawione są informacje, a w nich można zauważyć pozytywny trend w wykrywalności w siedmiu kategoriach przestępstw, które policja wyszczególniła jako szczególnie uciążliwe dla mieszkańców, czyli kradzieże, kradzieże z włamaniem, przestępstwa rozbójnicze, uszkodzenia mienia i ciała oraz bójki i pobicia. W tym zakresie odnotowano wzrost wykrywalności i obserwuje się wzrost w roku bieżącym. Komendant łączy to po części z działaniem monitoringu miejskiego, który bardzo w wykrywalności pomaga. Przestępstwa rozbójnicze można policzyć na palcach jednej ręki, a jeśli chodzi o kradzieże z włamaniem, które są bolączką policji, również udało się je ograniczyć. Podinsp. Botorek powiedział, że zdaje sobie sprawę z tego, iż każde włamanie jest dla poszkodowanych traumą, więc policjanci intensywnie pracują nad tym, żeby takich zdarzeń było jak najmniej. Jak co roku ustrońscy policjanci walczą z przestępczością narkotykową, a wspierają ich w tym zakresie koledzy z powiatu. W 2023 roku wszczęli 15 postępowań, w tym już tylko 7. W roku 2023 kontynuowany jest trend spadku przestępstw niealimentacji, których szczyt odnotowano w 2017 roku i wówczas postępowania w tych sprawach wyłączały prawie całkowicie jednego dochodzeniowca. Przewodnicząca Rady przekazała komendantowi prośbę mieszkańców ul. Szpitalnej, na której nieodpowiedzialni kierowcy organizują wyścigi samochodowe oraz ul. Kluczyków, gdzie chodzi o jedną kłopotliwą posesję.
OSP
Komendant miejski Związku Ochotniczych Straży Pożarnych podkreślił, że w 2023 roku pierwszy raz od kilku lat odnotowano ponad pół tysiąca zdarzeń, a dokładnie 515. Składało się na to 48 wyjazdów do pożarów, 373 interwencje związane z usuwaniem skutków miejscowych zagrożeń, a 94 wyjazdy były odpowiedzią na fałszywe alarmy. Taka duża liczba alarmów fałszywych wynika stąd, że w Utroniu znajduje się dużo obiektów obowiązkowo wyposażonych w czujniki, takich jak sanatoria czy hotele. Od nich sygnał płynie bezpośrednio do stanowiska kierowania komendanta powiatowego, a ten dysponuje wyjazdy miejscowych jednostek. Alarmy czasem nie działają prawidłowo, ale jeśli sytuacja się powtarza, przeprowadzana jest kontrola, urządzeń i procedur alarmowych w obiekcie. Według słów komendanta Szalbota stopień zagrożenia w mieście został obniżony przez to, że działają u nas 3 jednostki należące do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG), że mamy dobre wyposażenie w sprzęt i odpowiednią liczebność osób, mających zdolność do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych, które określa ustawa o ochotniczych strażach pożarnych. Ustrońskie jednostki OSP dysponują 11 pojazdami. Analiza stanu wyposażenia wykazała, że w przypadku pojazdów lekkich często przekroczony jest wiek 18 lat. W zeszłym roku udało się przede wszystkim dzięki środkom z Urzędu Miasta Ustroń, ale też dofinansowaniu ze środków zewnętrznych, dokonać wymiany samochodu w OSP Ustroń Centrum. W tym roku nie udało się uzyskać dofinansowania do samochodu dla OSP Nierodzim, mimo zapewnionych środków z miasta. Ustrońskie jednostki należące do KSRG zostały ocenione w ubiegłym roku przez Zespół Inspekcyjny Komendanta Powiatowego PSP. Dwie otrzymały ocenę bardzo dobrą, a jedna celującą.
ODWOŁANIE
Zgodnie z ustawą samorządową odwołania skarbnika miasta dokonuje rada miasta na wniosek burmistrza. Taki wniosek został złożony przez burmistrza Pawła Sztefka, o czym mówi na str. 5. Radni przystąpili do głosowania, ale najpierw musieli przegłosować zmianę terminu w projekcie uchwały. Datę 30 czerwca zastąpiła data 22 lipca w związku z nieobecności Aleksandry Łuckoś na sesji i w pracy. Radni wprowadzili tę zmianę oraz analogiczną w uchwale powołującej nowego skarbnika. Przed głosowaniem nad odwołaniem Aleksandry Łuckoś przewodnicząca Kwapisz- Pietrzyk powiedziała, że każdy radny miał czas, żeby zapoznać się z wnioskiem i że odbyło się posiedzenie Komisji Koordynacyjnej (przewodnicząca RMU, wiceprzewodniczący i przewodniczący komisji), na której omawiane było podjęcie tej uchwały, a każdy zainteresowany miał możliwość zadania dodatkowych pytań.
Głos zabrał wiceprzewodniczący Rady Miasta Michał Kubok, stwierdzając, że burmistrz uszczęśliwił radnych wnioskiem, który wzbudził wiele kontrowersji i dylematów. Dylematy dotyczą w znacznym stopniu czasu i okoliczności złożenia wniosku. Przypomniał, że 24 czerwca siedmioro radnych złożyło na ręce burmistrza pismo, w którym wskazywano na kluczową sprawę, jaką jest prawidłowa współpraca na linii burmistrz – skarbnik, ale też, że konieczne jest przedstawienie obiektywnych argumentów przemawiających w przejrzysty sposób za odwołaniem dotychczasowego skarbnika. Podkreślił wagę przedstawienia ich w sposób transparentny mieszkańcom oraz radnym. Wiceprzewodniczący Kubok zauważył, że w treści uzasadnienia do uchwały nie ma argumentów, a we wniosku pan burmistrz jedynie wspomina o braku zaufania, jednak nie rozwija tematu.
– Istotny jest też czasookres, w którym pan burmistrz złożył ten wniosek – kontynuował Michał Kubok. – Z jednej strony można powiedzieć, że jest on złożony za wcześnie, bo ileż to czasu minęło, ileż to szansy zostało dane, by tę współpracę i zaufanie zbudować. Z drugiej strony można powiedzieć, że za późno, bo jeśli istniały jakieś obiektywne okoliczności przemawiające za tą zmianą, można ją było przeprowadzić wcześniej. Pan burmistrz mógł też nie składać tego wniosku w czasie, gdy trwa kampania wyborcza i w czasie, kiedy właśnie na tej sesji Rady Miasta tak naprawdę oceniać będziemy pracę pani skarbnik za rok 2023. Być może, a nawet z pewnością ocenimy tę pracę pozytywnie,
udzielimy votum zaufania i absolutorium, a pada wniosek zmierzający do jej odwołania.
Panie burmistrzu, zapowiadał pan, że te standardy będą inne, lepsze, a właśnie dostarcza nam pan wniosek, który nie jest przygotowany. Życzyłbym sobie, żeby tego typu kwestie były lepiej rozwiązywane. Praca skarbnika jest trudna. Obiektywne wymiary to jedynie to, w jaki sposób oceniana jest sprawozdawczość danego skarbnika. Ta sprawozdawczość była oceniana na ten moment, według mojej wiedzy, dobrze. Jeszcze raz podkreślę, że nie było czasu na wypracowanie tej współpracy i wygenerowana została sytuacja, co wynika z wielu rozmów, wielu konsultacji, tak naprawdę bez wyjścia. Wielu radnych, w tym ja, zostaliśmy postawieni w sytuacji, z której nie ma dobrego rozwiązania.
Michał Kubok przedstawił osobiste stanowisko w tej sprawie, wyjaśniając, że jego głos będzie głosem nie za odwołaniem skarbnika Aleksandry Łuckoś, ale za zakończeniem sytuacji bez wyjścia. Zwrócił się do burmistrza Sztefka słowami, że z chwilą powołania nowego skarbnika, skończą się wymówki, bo od tego momentu burmistrz będzie dysponował pełnym instrumentarium, żeby ustalone wspólnie cele realizować. Michał Kubok zaznaczył jeszcze, że proponował rozpisanie konkursu na stanowisko skarbnika miasta, ale jego sugestia nie została wzięta pod uwagę.
GŁOSOWANIA
Nad projektem uchwały o treści: „Na wniosek Burmistrza Miasta Ustroń, odwołuje Panią Aleksandrę Łuckoś ze stanowiska Skarbnika Miasta Ustroń z dniem 22 lipca 2024 r.” głosowano w następujący sposób – „za” 8 radnych: Szymon Górniok, Wiktoria Herczyk, Michał Kubok, Adriana Kwapisz-Pietrzyk, Beata Niewiadomska, Krzysztof Pokorny, Damian Ryszawy, Artur Steczkiewicz, „przeciw” 4 radnych: Artur Kluz, Bożena Piwowar, Paweł Waszek, Karina Wowry, wstrzymało się 2 radnych: Sławomir Haratyk, Małgorzata Madzia.
Nad projektem uchwały o treści: „Na wniosek Burmistrza Miasta Ustroń, powołuje z dniem 23 lipca 2024r. Panią Agatę Markiewicz na stanowisko Skarbnika Miasta Ustroń.” głosowano w następujący sposób – „za” 7 radnych: Szymon Górniok, Wiktoria Herczyk, Adriana Kwapisz- -Pietrzyk, Beata Niewiadomska, Krzysztof Pokorny, Damian Ryszawy, Artur Steczkiewicz, „przeciw” 2 radnych: Michał Kubok, Karina Wowry, wstrzymało się 5 radnych: Sławomir Haratyk, Artur Kluz, Małgorzata Madzia, Bożena Piwowar, Paweł Waszek.
RAPORT, VOTUM, ABSOLUTORIUM
Nikt z mieszkańców i nikt z radnych nie wziął udziału w debacie nad „Raportem o stanie miasta” (dostępny na ustron.esesja. pl), ale radni jednogłośnie udzielili votum zaufania nowo wybranemu burmistrzowi. Raport dotyczył okresu działalności poprzedniego burmistrza i niecodzienność tej sytuacji podkreślił burmistrz Sztefek. Podziękował za udzielenie votum oraz za pracę urzędników, wyrażając jednocześnie nadzieję na dyskusję nad raportem w przyszłym roku. Takie podziękowania złożył również po udzieleniu absolutorium, o które wnioskowała w imieniu Komisji Rewizyjnej jej przewodnicząca Bożena Piwowar. Członkowie Komisji jednogłośnie byli „za” po zapoznaniu się ze sprawozdaniem rocznym z wykonania budżetu, ze sprawozdaniem finansowym miasta, z informacją o stanie mienia komunalnego, ze sprawozdaniami miejskich instytucji kultury i biorąc pod uwagę pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach o wykonaniu budżetu. 13 radnych głosowało za przyjęciem sprawozdania finansowego, wstrzymał się radny Artur Kluz, 14 radnych głosowało za udzieleniem burmistrzowi absolutorium.
O pozostałych uchwałach i innych sprawach poruszanych na sesji napiszemy w kolejnych numerach. Końcem lipca radni nie będą obradować, gdyż zwyczajowo jest to wakacyjna przerwa. Może się jednak zdarzyć, że zwołanie sesji będzie konieczne.
Monika Niemiec