3.4 C
Ustroń
niedziela, 17 listopada, 2024

Ustroń jest rowerowy

Mieszkańcy Ustronia Dolnego sygnalizowali, że od lat ich dzielnica jest w jakiś sposób mniej dostrzegana niż ścisłe centrum, zaś moje ugrupowanie podkreślało w kampanii konieczność zrównoważonego rozwoju miasta w miarę możliwości, co staramy się zrobić, bo przypomnę o inwestycjach w Polanie – strefa rekreacyjna, w Jaszowcu, Nierodzimiu – ul. Bładnicka, Lipowcu – ul. Lipowska, a teraz kanalizacja w rejonie Bernadki, na Poniwcu – ul. Lipowa, na Zawodziu – ul. Szpitalna Te dzielnice w obecnej kadencji otrzymały duży zastrzyk inwestycyjny, wymieniłem tylko niektóre. Ustroń Dolny również zyskał nową infrastrukturę oświetleniową, kanalizacyjną i drogową, np. postulowana od wielu lat ul. Fabryczną, ale brakowało przestrzeni rekreacyjnej dla mieszkańców. Dostrzegaliśmy również, że park za Miejskim Domem Kultury „Prażakówka” nie jest odpowiednio wykorzystany, wręcz trochę zaniedbany. Ustroński Dom Kultury, który przedstawia się jako Kulturalne Serce Miasta jest reprezentacyjną placówką organizuje imprezy kulturalne, spektakle teatralne, koncerty oraz pełni ważną rolę w edukacji i rozwoju naszych dzieci i młodzieży. Park wyraźnie odstawał od tego obrazu i biorąc to wszystko pod uwagę staraliśmy się pozyskać fundusze na jego modernizację.

W lutym podpisaliśmy umowę z firmą PPUH WASP-BUD z siedzibą w Kończycach Małych na roboty budowlane związane z wykonaniem miasteczka ruchu dla dzieci w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja parku za Prażakówką”. Wartość zamówienia opiewa na 249.231.67 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w kwocie 117.674,00 zł brutto.
Już na ukończeniu są prace polegające na wykonaniu kompleksu ścieżek rowerowych wraz z pionowym oraz poziomym oznakowaniem. Najmłodsi będą na nich mogli uczyć się jazdy na rowerze i zasad ruchu drogowego, będzie można tam również ćwiczyć i przeprowadzać egzaminy na kartę rowerową. Ścieżki te wykonane są na pełnej podbudowie z kruszywa wraz z betonowymi obrzeżami. Jako nawierzchnię zastosowano beton asfaltowy, tak aby również mogli z niego korzystać rolkarze. Jest to jedna z niewielu takich atrakcji w powiecie cieszyńskim, a jej powstanie wpisuje się w tworzenie miasta przyjaznego rowerzystom i promującego ten typ komunikacji i rekreacji.
Całość inwestycji dopełnia zakup, dostawa oraz montaż ławek parkowych wykonanych z poużytkowego polietylenu i polipropylenu oraz montaż betonowych koszy wraz z wkładem metalowym. Teren inwestycji zostanie oczyszczony z samosiejek, starych drewnianych ławek. Obszar wokół ścieżek zostanie splantowany oraz obsiany nową trawą. Podczas realizacji zadania, zaszła konieczność wycięcia starego drzewa, w ramach nasad zastępczych posadzono sześć nowych drzew.
Inwestycja planowo ma być ukończona 6 lipca, ale wykonawca obiecał oddać obiekt szybciej do eksploatacji, tak aby nowi adepci sportów rowerowych mogli z niego skorzystać jak najszybciej.
31 maja zakończyła się wielomilionowa, trwającą prawie dwa lata inwestycja polegającą na wybudowaniu ścieżek rowerowych wzdłuż rzeki Wisły.
W październiku 2021 roku została podpisana umowa z firmą Caputy Spec-Mar z siedzibą w Pietrzykowicach na roboty budowlane związane z modernizacją trasy rowerowej łączącej Ustroń z gminą Brenna i Miasto Wisła. Całość zadania wykonywana była w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Wartość zamówienia wyniosła ogółem 4.818.584,10 zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) i wynosi 3.589.343,85 zł. Prace podzielone były na etapy.
W pierwszym etapie wykonano pełną podbudowę wraz nawierzchnią asfaltową odcinka od granicy z gminą Brenna do ul. Kuźniczej, o długości 4.147 metrów i szerokości 3 metrów. W drugim etapie od ul. Skalica do granicy z Miastem Wisła wykonano natrysk bitumiczny, scalający istniejącą nawierzchnię z tłucznia, długość odcinka wyniosła 3.522 metrów.
W ostatnim etapie na odcinku liczącym prawie pół kilometra wykonano poszerzenie chodnika wzdłuż ul. Sportowej, tak aby docelowo otrzymać szerokość 3 metrów, po której będą się poruszać zarówno rowery oraz piesi. Dodatkowo wykonano ścieżkę rowerową o nawierzchni asfaltowej, biegnącą wzdłuż chodnika przy ul. Sportowej o długości 691 metrów i szerokości 3 metrów.
W ramach zadania na trasie zamontowano 23 ławki wykonanych z poużytkowego polietylenu i polipropylenu oraz 22 betonowe kosze wraz z wkładem metalowym. Dodatkowo zamontowano 22 stojaki na rowery. Montaż małej architektury został wykonany na kostce brukowej. Całość trasy została oznakowana znakami pionowymi i poziomymi, zatwierdzonymi przez Starostwo Powiatowe w Cieszynie. Podczas prowadzenia prac zaszła konieczność wycięcia drzew, które były w kolizji z inwestycją. W ramach nasad zstępczych posadzono 46 nowych drzew.
Chyba nikt nie ma wątpliwości, że Ustroń jest rowerowy, co również po raz kolejny udowodnili mieszkańcy, biorący udział w sobotnim Rodzinnym Rajdzie Rowerowym. Mamy rowery miejskie tradycyjne i elektryczne, nowe ścieżki rowerowe, miasteczko ruchu dla najmłodszych. To jednak nie koniec. Obecnie skupiamy się na tworzeniu połączenia rowerowego z Goleszowem, które będzie mogło stanowić początek skomunikowania Ustronia z Cieszynem. Mamy też zamiar piąć się w górę, wychodząc naprzeciw rowerzystom uprawiającym ten sport w jego górskiej i bardziej wyczynowej formie. Myślimy m.in. o połączeniu Ustronia z Nydkiem przez Czantorię. Spisała: Monika Niemiec

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zobacz również

Ostatnie artykuły

Skip to content